Receptstorlekar och andra funderingar från blivande(?) nybryggare

Hej!

Jag har länge haft funderingar på det här med att brygga egen öl och nu har jag mer eller mindre bestämt mig. Men som vanligt så vill jag ägna några dagar åt googlande, prylletande o s v.

Det hela började med att jag spanade på "lilla köksbryggeriet" och gillade konceptet. Hantera 5-literskärl kändes lagom. Men allt eftersom jag kikade så tyckte jag att receptsatserna verkade väldigt dyra och funderade på att bara skaffa ett startpaket och resten någon annanstans. Då insåg jag att även prylarna i startpaketet var lite dyra och kom fram till att jag borde kunna få grejerna ännu billigare. Allt eftersom googlandet fortgick landade jag på här på humlegården som verkade ha ett vettigt sortiment. Det råkade bli några kr dyrare men mest beroende på att jag valde lite större förpackningar med rengöringsmedel.

När kundkorgen väl var färdig började jag kolla recept och insåg att de är minsann inte gjorda för 5 liter utan 10-25 verkar vara vanligast förekommande. Då insåg jag att grytorna hemma är för små, kylmöjligheterna för större volymer än 5 liter är lite dåliga o s v. Direkt fick man börja lägga i mer och mer prylar i kundkorgen. Större gryta och kylning t ex gjorde genast att priset gick upp med strax över en tusenlapp.

Det som började som en glädjefylld idé att brygga egen öl till julfirandet utan att bankkontot blir överdrivet belastat. Det utvecklades nästan till ångest över att lägga närmare 3000kr på något som kanske inte ens blir bra.

Så min första fundering är. Blir det bra om man skalar ner recept till 5 liter? Jag har hört något om att Humlen inte skall skalas ner på samma sätt som mängden vatten och malt t ex.

Som nybörjare, kan man börja med ett recept med krossad malt, hulmekottar och jäst eller är det bättre att börja med spraytorkad malt? Det känns lite som att jämföra bryggkaffe och snabbkaffe? Tanken var väl att enbart använda spraytorkad malt till jäsning i flaska.

Tanken är väl att det ska vara roligt i början för att skapa sug att fortsätta och utveckla smile

Sv: Receptstorlekar och andra funderingar från blivande(?) nybryggare

Det går alldeles utmärkt att brygga 5 liter på helmalt utan en massa extra dyr utrustning.
Kolla gärna in http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr … ggverk.pdf

Angående ned/uppskalning av recept så när det gäller råvaror så är det rent linjärt.
dvs om receptet är på 20 liter o du vill brygga 5 liter så delar du allt med 4 (20 / 5 = 4)
Mäsk o koktider är desamma.

Börja enkelt med det du har hemma i form av kastruller o hinkar o jäskärl.
"Brygg i påse" (BIAB) är enklare eftersom man inte behöver ett lakkärl.

Börja med att tappa på flaskor och dra inte igång med att köpa en fatutrustning för ett antal tusenlappar.
Man kommer väldigt långt med väldigt enkel utrustning.
Jag talar med egen erfarenhet då jag började väldigt enkelt och lyckades brygga så pass bra öl att jag tog hem Folkets val o guld på SM i Stout/porter klassen 1995 smile

Kenneth skrev:

Det går alldeles utmärkt att brygga 5 liter på helmalt utan en massa extra dyr utrustning.
Kolla gärna in http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr … ggverk.pdf

Angående ned/uppskalning av recept så när det gäller råvaror så är det rent linjärt.
dvs om receptet är på 20 liter o du vill brygga 5 liter så delar du allt med 4 (20 / 5 = 4)
Mäsk o koktider är desamma.

Börja enkelt med det du har hemma i form av kastruller o hinkar o jäskärl.
"Brygg i påse" (BIAB) är enklare eftersom man inte behöver ett lakkärl.

Börja med att tappa på flaskor och dra inte igång med att köpa en fatutrustning för ett antal tusenlappar.
Man kommer väldigt långt med väldigt enkel utrustning.
Jag talar med egen erfarenhet då jag började väldigt enkelt och lyckades brygga så pass bra öl att jag tog hem Folkets val o guld på SM i Stout/porter klassen 1995 smile

Vad skönt! Då kan jag andas ut och börja se fram emot att börja brygga! Den där artikeln var riktigt inspirerande och härlig!

Jag hade tänkt göra mäsken på all vätska och hälla fram och tillbaka genom en saftmaja. Fast ett rent lakkärl kanske är en bättre lösning?

BIAB känns som en dyrare lösning? Fast det kanske är lättare för nybörjare? smile

Grattis till guldet förresten! Vi får se om jag utmanar om några år wink

En färdig bryggpåse kostar på Humle 199:-
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … 30-x-35-cm
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … -dragsnore

Är du händig kan du sy en själv wink

Är inte riktigt med på hur du tänkt använda saftmajan?
Det sitter ett avrinningsrör på en saftmaja, om du sätter ett filter på den kanske det fungerar, men risken är nog att det stoppar igen flödet helt.
o det är inte så roligt... hmm

Kenneth skrev:

En färdig bryggpåse kostar på Humle 199:-
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … 30-x-35-cm
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … -dragsnore

Är du händig kan du sy en själv wink

Är inte riktigt med på hur du tänkt använda saftmajan?
Det sitter ett avrinningsrör på en saftmaja, om du sätter ett filter på den kanske det fungerar, men risken är nog att det stoppar igen flödet helt.
o det är inte så roligt... hmm

Fel av mig. Jag har blandat ihop namnen på farmors saftutrustning. Saftsil menar jag, hälla mellan kärl några ggr och sila genom saftsilen. Fast det kanske bara är lämpligt om man kokar den malda malten en kort stund för att sedan köra med spraymalt? (När man kör kit från t ex köksbryggeriet)

Ska du köra BIAB så behöver du faktiskt inte ens göra en påse, en rejäl bit av Ikeas Teresia tyg räcker. Vetifan om jag kan förklara på ett smidigt sätt, men lägg tyget på köksbänken, häll ut den krossade malten på tyget, lyft upp hela rasket i tygets hörn så att du får ett härligt "luffarknyte" och sänk ner det i grytan, men lägg ut tyget över grytans kanter och kläm fast det med locket om det behövs.

Mitt råd till dig ifrån din situation är att göra första batchen med spraymalt och doppa ev. specialmalt (malt som inte behöver mäskas) för att ge lite karaktär.  Då kan du lära dig grunderna i bryggning på första försöket, men ändå bekanta dig lite med malten. Nog med intryck och nya moment att lära sig lär det bli ändå kan jag lova. Nästa gång du brygger kan du gå på att sätta mäsk och laka den, vilket blir som en påbyggnad på det du redan lärt dig.

En sak du kommer märka är att du vill gå upp i satsstorlek tills nästa gång, och då är det ju ingen idé att börja bygga utrustning som är för liten redan nu. En stor anledning till detta är förluster. Du börjar med 5l, men med bortkok, druv, humle som suger upp vört, jästkakan i jäshinken, spill mm. blir det inte så mycket kvar. Det finns ju viss möjlighet att späda koncentrerad vört efter kok, så låt säga att du kan öka på några liter på det, men det blir fortfarande väl lite ut. Alltid kul att spara och lagra lite av ölet också, och då vill man inte ha druckit upp alla flaskorna, det blir bättre med tiden nämligen.

Jag tolkar lite av ditt svar ovan att du kanske inte greppat det här med mäsk så förklarar utförligt några begrepp:
Basmalt - behöver mäskas, innerhåller stärkelse (mer eller mindre)
Specialmalt - behöver inte mäskas, innehåller inte stärkelse
(Det finns hybrider, men de brukar räknas som basmalt eftersom de behöver mäskas då de innehålelr stärkelse)
Mäskning - Att blanda vatten och krossad malt och hetta upp till ca. 65, 67 grader sådär i någon timma. All stärkelse i malten omvandlas i detta temperaturspann till socker. Att gå över denna temperatur förstör de enzymer (alfa-amylas, beta-amylas) som konverterar stärkelsen till socker - inte bra. Att gå över 78 grader kan ge skalkärvhet, då tanniner dras ut ur maltens skal (som att suga på en tépåse, blä).

Så, att hälla mellan några kärl och sen koka malten kommer inte bli någon höjdare. Det finns förvisso en teknik där en del av malten kokas (den är så koncentrerad i det fallet att skalkärvhet undviks, trots att vi gått över 78 grader). Resterande malt behålls vid låg temperatur så inte enzymerna förstörs. Skulle inte rekommendera detta vid första bryggningen...

Tekniken med spraymalt och doppa specialmalt beskrivs här: http://howtobrew.com/book/section-2
Kan rekommender att köpa hela boken och läsa allt (går även att läsa första utgåvan gratis på den webbsidan). Det är på engelska och rätt teknisk dock, är man ok med det tycker jag det är bästa nybryggarboken som går att hitta.

Om jag förstått det rätt så vill HerrSkog prova på att brygga lite med den utrustning han har tillgång till utan att köpa en massa utrustning.
Jag tycker det är klokt att göra så för att se om man tycker det blir bra öl och är roligt innan man investerar ett antal tusenlappar.
Även om det inte blir så mycket öl så får man ändå en känsla för det och vet om man vill lägga mer tid o pengar på det.

Man behöver inte köpa en Braumeister eller liknande för 10000 tals kronor för att brygga bra öl.
Jag håller med JoelS: Vad man behöver är kunskap och idag är det inte svårt attt hitta på nätet hur man brygger öl.

Ahh, håller med dig Kenneth och det är en bra poäng. Kanske inte var så tydlig med vad jag menade i mitt förra inlägg. Menade att köra 5 L första gången och tänkte att den nämnda silduken var stor nog att hålla lite specialmalt. (Det senare missade jag givetvis att skriva...) Men, också, att inte börja bygga utrustning kring 5 L, för det lär man få ångra i framtiden. "I framtiden" tänker jag mig redan nästa sats, alltså sats #2. Eller möjligen om det inte skulle bli någon nästa sats alls.

tandkramstub skrev:

Ska du köra BIAB så behöver du faktiskt inte ens göra en påse, en rejäl bit av Ikeas Teresia tyg räcker. Vetifan om jag kan förklara på ett smidigt sätt, men lägg tyget på köksbänken, häll ut den krossade malten på tyget, lyft upp hela rasket i tygets hörn så att du får ett härligt "luffarknyte" och sänk ner det i grytan, men lägg ut tyget över grytans kanter och kläm fast det med locket om det behövs.

Det kanske vore en idé smile Vill ju som sagt hålla det billigt i början och bygga på allt eftersom.

JoelS skrev:

Mitt råd till dig ifrån din situation är att göra första batchen med spraymalt och doppa ev. specialmalt (malt som inte behöver mäskas) för att ge lite karaktär.  Då kan du lära dig grunderna i bryggning på första försöket, men ändå bekanta dig lite med malten. Nog med intryck och nya moment att lära sig lär det bli ändå kan jag lova. Nästa gång du brygger kan du gå på att sätta mäsk och laka den, vilket blir som en påbyggnad på det du redan lärt dig.

En sak du kommer märka är att du vill gå upp i satsstorlek tills nästa gång, och då är det ju ingen idé att börja bygga utrustning som är för liten redan nu. En stor anledning till detta är förluster. Du börjar med 5l, men med bortkok, druv, humle som suger upp vört, jästkakan i jäshinken, spill mm. blir det inte så mycket kvar. Det finns ju viss möjlighet att späda koncentrerad vört efter kok, så låt säga att du kan öka på några liter på det, men det blir fortfarande väl lite ut. Alltid kul att spara och lagra lite av ölet också, och då vill man inte ha druckit upp alla flaskorna, det blir bättre med tiden nämligen.

Jag tolkar lite av ditt svar ovan att du kanske inte greppat det här med mäsk så förklarar utförligt några begrepp:
Basmalt - behöver mäskas, innerhåller stärkelse (mer eller mindre)
Specialmalt - behöver inte mäskas, innehåller inte stärkelse
(Det finns hybrider, men de brukar räknas som basmalt eftersom de behöver mäskas då de innehålelr stärkelse)
Mäskning - Att blanda vatten och krossad malt och hetta upp till ca. 65, 67 grader sådär i någon timma. All stärkelse i malten omvandlas i detta temperaturspann till socker. Att gå över denna temperatur förstör de enzymer (alfa-amylas, beta-amylas) som konverterar stärkelsen till socker - inte bra. Att gå över 78 grader kan ge skalkärvhet, då tanniner dras ut ur maltens skal (som att suga på en tépåse, blä).

Så, att hälla mellan några kärl och sen koka malten kommer inte bli någon höjdare. Det finns förvisso en teknik där en del av malten kokas (den är så koncentrerad i det fallet att skalkärvhet undviks, trots att vi gått över 78 grader). Resterande malt behålls vid låg temperatur så inte enzymerna förstörs. Skulle inte rekommendera detta vid första bryggningen...

Tekniken med spraymalt och doppa specialmalt beskrivs här: http://howtobrew.com/book/section-2
Kan rekommender att köpa hela boken och läsa allt (går även att läsa första utgåvan gratis på den webbsidan). Det är på engelska och rätt teknisk dock, är man ok med det tycker jag det är bästa nybryggarboken som går att hitta.

Jag tror att vi har missförstått varandra. Min tanke var att:
1. sätta ugnen på ca 60 grader
2. värma 5L vatten till 78 grader
3. hälla i malten i vattnet
4. ställa in kokkärlet i ugnen i 1,5 timme
5. sila mäsken genom malten i en saftsil fram och tillbaka mellan två kärl
6. koka upp, i med humlen o s v

Fast det där med att sila fram och tillbaka kanske inte är någon bra idé. Jag borde nog göra som du säger och börja med spraymalt och lära mig grunderna för att sedan ha något att b(r)ygga vidare på smile

Kenneth skrev:

Om jag förstått det rätt så vill HerrSkog prova på att brygga lite med den utrustning han har tillgång till utan att köpa en massa utrustning.
Jag tycker det är klokt att göra så för att se om man tycker det blir bra öl och är roligt innan man investerar ett antal tusenlappar.
Även om det inte blir så mycket öl så får man ändå en känsla för det och vet om man vill lägga mer tid o pengar på det.

Man behöver inte köpa en Braumeister eller liknande för 10000 tals kronor för att brygga bra öl.
Jag håller med JoelS: Vad man behöver är kunskap och idag är det inte svårt attt hitta på nätet hur man brygger öl.

Det har du förstått helt rätt! Jag vill komma så långt som möjligt med så små medel som möjligt i början smile

Jag har för övrigt som mål att brygga någon god Ale till julbordet. Har ni några tips på enkla recept alternativt ett färdigt receptkit för 5-10 liter?

Enkelt recept på spraymalt o en typ av humle.
5 liter

700 gram spraymalt.
6 liter vatten (räkna med bortkok på 1 liter)
5 gram East Kent Golding (EKG) kokas i 60 minuter.
5 gram EKG kokas i 20 minuter.
5 gram EKG kokas i en minut.

Jäst: En (halv) påse US-05.
Jäs i rumstemp i en vecka.
Tappas upp på flaska o primas med c:a 6 gram/liter öl => 30 gram för 5 liter.
Gör en sockerlag på 30 gram + lite vatten o koka upp det. Låt svalna.
Tillsätt en tesked sockerlösning/ 33 cl flaska.
Låt stå i 2-3 veckor.
Avsmaka.
Enklare blir det nog inte...
För lite mer ale karaktär kan du "stöpa" lite mörk karamellmalt.

Dubbla alla råvaror för 10 liter.

Jag tror möjligtvis du kommer få lite svårt att hålla temperaturen och kontrollera den i ugnen. Det är nog inte så enkelt som att ställa ugnen på 67 grader och hoppas på att hela mäsken blir det. Beror väl förstås på ugn, men en standardugn hade jag nog litat på runt +-10*C på kanske - alldeles för stort fel för mäskningen. Men, visst går det säkert att komma runt genom att mäta manuellt och kompensera. Då kommer bara frågan hur du mäter. En vanlig grilltermometer, typ sånna för 99 spänn á la klas i sjön med lång sladd, funkar inte särskilt bra. Förutom att de är väldigt långsamma visar det ofta helt fel. Det finns bra termometrar för 100 spänn, så det behöver inte bli en dyr investering, men många (för samma pris) är inte särskilt bra alls. Hursomhelst, vill vi inte upp i pris på termometern blir det till att hålla tillgodo med en handhållen som man får doppa i mäsken. En sådan har du säkert redan hemma. Men, det blir ju lite problematiskt i en ugn där det finns mycket att bränna sig på. Helt klart möjligt att göra, men det är nog bra att vara förberedd, så att det finns ordentlig termometer och grillhandskar hemma på bryggdagen. Misstänker att mäskning i ugn är teknik man tröttnar på och går vidare ifrån innan man bemästrar den. Hela ugnshistorien slipper du förstås med spraymalt och stöpning av karamellmalt, det kan du göra på spisen (<-- har kanske gjort reklam för den metoden nog nu wink ).

+1 för enkelt recept i början. Då lär man sig förstå vad som smakar vad. Och, det kan bli minst lika bra som ett krångligt recept. Särskilt på en pale ale.

Det går inte att skala ned recept rakt av genom att bara dela allt. Bortkoket vid vörtkoket blir procentuellt alldeles för stort om man gör på det viset, jag har provat. Jag skrev alldeles nyss om mina reflektioner i en annan tråd: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=8375
Man måste kompensera på ett eller annat sätt, de sätt jag provat och hur det gick finns i tråden ovan.