Receptstorlekar och andra funderingar från blivande(?) nybryggare
Hej!
Jag har länge haft funderingar på det här med att brygga egen öl och nu har jag mer eller mindre bestämt mig. Men som vanligt så vill jag ägna några dagar åt googlande, prylletande o s v.
Det hela började med att jag spanade på "lilla köksbryggeriet" och gillade konceptet. Hantera 5-literskärl kändes lagom. Men allt eftersom jag kikade så tyckte jag att receptsatserna verkade väldigt dyra och funderade på att bara skaffa ett startpaket och resten någon annanstans. Då insåg jag att även prylarna i startpaketet var lite dyra och kom fram till att jag borde kunna få grejerna ännu billigare. Allt eftersom googlandet fortgick landade jag på här på humlegården som verkade ha ett vettigt sortiment. Det råkade bli några kr dyrare men mest beroende på att jag valde lite större förpackningar med rengöringsmedel.
När kundkorgen väl var färdig började jag kolla recept och insåg att de är minsann inte gjorda för 5 liter utan 10-25 verkar vara vanligast förekommande. Då insåg jag att grytorna hemma är för små, kylmöjligheterna för större volymer än 5 liter är lite dåliga o s v. Direkt fick man börja lägga i mer och mer prylar i kundkorgen. Större gryta och kylning t ex gjorde genast att priset gick upp med strax över en tusenlapp.
Det som började som en glädjefylld idé att brygga egen öl till julfirandet utan att bankkontot blir överdrivet belastat. Det utvecklades nästan till ångest över att lägga närmare 3000kr på något som kanske inte ens blir bra.
Så min första fundering är. Blir det bra om man skalar ner recept till 5 liter? Jag har hört något om att Humlen inte skall skalas ner på samma sätt som mängden vatten och malt t ex.
Som nybörjare, kan man börja med ett recept med krossad malt, hulmekottar och jäst eller är det bättre att börja med spraytorkad malt? Det känns lite som att jämföra bryggkaffe och snabbkaffe? Tanken var väl att enbart använda spraytorkad malt till jäsning i flaska.
Tanken är väl att det ska vara roligt i början för att skapa sug att fortsätta och utveckla ![]()