Lakrits öl

Hej gott folk, har läst igenom alla trådar på forumet om detta ämne, men inge riktiga slutsatser på alla recept som testats och heller inte det jag hittat på andra sidor via google.

Nu ska jag brygga en mörk dunkelweizen, med en stark lakrits smak ändå balanserad, och vill höra om någon här har någon erfarenhet med det om ni gjort tester med till exempel lakritsrot och så vidare.
Om ölen blir bra så delar jag gärna med mig av receptet när ölen är färdig.

2 Senast ändrad av EliasParus (2015-10-22 00:21:31)

Sv: Lakrits öl

Hej!

Ett öl på Malmös hembryggerifestival förra helgen var en lakritsporter. Jag har själv tänkt mig något liknande och frågade hur bryggaren hade gjort.
Som jag förstod det hade han använt lakritspulver (finns på större ett större ICA), blandat med alkohol (bara för infektionsrisken, kokat vatten funkar också) och hällt ner precis innan buteljering. Han hade blandat om lite också, men väldigt försiktigt för att inte skaka runt bottensedimentet.
Ha dock i åtanke att det blir väldigt mycket smak av lakrits. Det var precis vad jag ville ha så jag har en liknande på jäsning nu.

Det var säkert "kung markatta" lakritspulver. Helt sjukt gott på vaniljglass.

Jag gjorde nyligen en choklad/lakrits/rom porter som jag tycker blev lyckad. Jag gjorde ett avkok på lakritsrot som jag tillsatte (tillsammans med den avkokta roten) efter ungefär en vecka in i jäsningen. Jag tycker att det gav en nyanserad men ändå kännbar lakritssmak. Funderade på att använda lakritspulver men i slutändan blev det lakritsrot, varför är jag inte helt på det klara med :-)

Tackar för svar, hur mycket tycker ni att man ska använda, vill nog använda mig av riktig lakritsrot och inget extrakt dock, typ lakritsrot pulver eller riven lakritsrot, kanske lite stjärnanis också skulle fungera i kombination med lakritsrot.

Lakritspulvret jag pratar om är ekologiskt och är 100% lakrits, finns både som Kung Markatta eller annat märke. Så det är inget negativt där.
Jag tänkter nog använda upp emot 3g per liter. För att få en eftersmak med nästan bara lakrits.

7 Senast ändrad av larslind (2015-10-22 16:40:52)

Kul ni tyckte om den.
Var det för mycket eller för lite lakritz i den ?.

Vi kom på delad 5 plats i folkets val.Som vi är mycket tacksamma för.
Troligen blir vi sågade av öl domarna smile...

"kung markatta" lakritspulver nix ingen katt i vår öl är allergisk mot katter... å inte ICA
Utan ett engelskt lakrits pulver ekologiskt 100% rent av super kvalitet.
"alkohol (bara för infektionsrisken, kokat vatten funkar också)" nja inte redigt...

Vi har testat 3 sätt.
1: När vi flaskat portern har vi samtidigt tillsatt 1 krm pulver i var flaska.
Lakrits löser det sig dåligt blir lätt klumpar i botten men smaken blir bra.
Man kan då passa på å leka lite med  0,5krm 1 krm eller varför inte 2 krm,,, 2 är även lite mycket för mig smile i olika flaskor.

2: 2 dl pulver i ett 19L fat funkar bra men blir en del pulver kvar i fatet. Men SMAKEN BRA.

3: 1,5dl pulver i lite sprit ( destillerad öl givet vis ) då löser sig pulver mycket bra blir inget kvar i fatet.
Så var maltefestivalens öl gjord. Ölen var slut redan kl 18 vilket är ett bra tecken.
Har inte märk någon infektion med någon av lösningarna.

Vill ni har kul .
Testa  att till sätta lakrits rotpulver(Mald-rot finns på TIGER) i flaskan.
Blir gott OM ni hinner smaka ölen innan den sitter i taket  har testat en gång
Det blir miljoner små korn som co2 ”hoppar” ut från.

Lycka Till Videgatans brygghus.

destillerad öl var köper man det?? Får man göra så??

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

wannaröds brygghus skrev:

destillerad öl var köper man det?? Får man göra så??

nix:)

Man kan köpa "bier schnaps" i Tyskland.
Det är destillerat öl.

larslind skrev:

Kul ni tyckte om den.
Var det för mycket eller för lite lakritz i den ?.

Vi kom på delad 5 plats i folkets val.Som vi är mycket tacksamma för.
Troligen blir vi sågade av öl domarna smile...

"kung markatta" lakritspulver nix ingen katt i vår öl är allergisk mot katter... å inte ICA
Utan ett engelskt lakrits pulver ekologiskt 100% rent av super kvalitet.
"alkohol (bara för infektionsrisken, kokat vatten funkar också)" nja inte redigt...

Vi har testat 3 sätt.
1: När vi flaskat portern har vi samtidigt tillsatt 1 krm pulver i var flaska.
Lakrits löser det sig dåligt blir lätt klumpar i botten men smaken blir bra.
Man kan då passa på å leka lite med  0,5krm 1 krm eller varför inte 2 krm,,, 2 är även lite mycket för mig smile i olika flaskor.

2: 2 dl pulver i ett 19L fat funkar bra men blir en del pulver kvar i fatet. Men SMAKEN BRA.

3: 1,5dl pulver i lite sprit ( destillerad öl givet vis ) då löser sig pulver mycket bra blir inget kvar i fatet.
Så var maltefestivalens öl gjord. Ölen var slut redan kl 18 vilket är ett bra tecken.
Har inte märk någon infektion med någon av lösningarna.

Vill ni har kul .
Testa  att till sätta lakrits rotpulver(Mald-rot finns på TIGER) i flaskan.
Blir gott OM ni hinner smaka ölen innan den sitter i taket  har testat en gång
Det blir miljoner små korn som co2 ”hoppar” ut från.

Lycka Till Videgatans brygghus.

Härligt att bryggaren själv kommer med input! Jag måste ha ju missuppfattat det där med alkoholen då.
Jag tycker att var bra med lakrits, väldigt mycket smak av det. Gott!
Tack!

tack för alla bra svar, kommer se över hur jag ska göra, ska int brygga för än på måndag då jag glömde beställa havreskal och får dem int för än då så har tid på mig att tänka.