Sveriges billigsta utrustning
Bara undrar om någon har billigare utrustning? ![]()
/Jan
ALBA GU BRATH
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Sveriges billigsta utrustning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Bara undrar om någon har billigare utrustning? ![]()
/Jan
Glömde de här tre bilderna ![]()
Bara ifall någon undrar så är det 11 liter (Mörk mörk koppasfärg/rödbrun) bitter med OG 1040 med 90% Pale Ale Malt, 10% Dark Crystal, East Kent Goldings, Styrian Goldings, Carscade, Saaz & Whitbread Ale Jäst. Omtappas imorgon förmiddag. Och hey - förutom att testa Saaz i en bitter, som Tor har gjord med mycket bra resultat, så såg ni det - inga galenskapar, men helt straight bryggning - men självklart använder jag mer aromhumle än vanligt - humle är GOTT
Fixering på typriktighet är dessutom totalt löjligt tycker jag - hembryggare ska vidga gränsarna för vad som kan kallas öl.
Nu ska jag brygga en stark Brown Ale inspirerat av amerikanska hembryggare som gjorde den starkare och mycket mer humlig än den engelska innan bryggerierna därborta gjorde den mer lik den engelska.
Men nästa projekt:
En ale bryggd av Wiener, Münchener, Pilsner, Melanoidin & Carapils malt. Låtar det som märzen? Tripeldekoktion mäskning. Perle, Tettnanger & Mittelfrüh humle. Men någon ale jäst ska jag använda - jag får se vilken. Märzen-ale? Eller vad kan man kalla den här ölen för? Och ja - själva maltblandingen är politiskt korrekt, samma är humlegivan (medelbesk, lätt humlesmag, och lite lite humlearom) men jästen är inte. Nej - allt det typriktighet orkar jag inte med. Det är bara öl det här och blir det gott är jag genial ![]()
Har just omtappat ölen. 1011 visar den nu. Har en ren och klar humledoft, och citrus. Lätt, fräsch, med en tydig smak av styrian goldings, med ton av apelsin eller apelsinskal, fin kontrast från malten styrkan i betraktning, lätt karamelsötma och en bra kvardröjande beska. Om inget oväntat händer tror jag att det kan bli en riktigt riktigt bra vardagsöl:-) Galna dansken rules:-)
Fasen, man känner ju doften från din bryggning.
Nu blev jag bryggsugen!
Härliga bilder, men vem är den skogstomten där på sista bilden........
Hej skåning;-)
Skogstomten - - hmmmmmm - det är MIG - bättre kändt som "Den Galna Dansken!!!!!!
![]()
Kul bilder!
Jag har också enkel utrustning... modifierade hinkar... vanliga kastruller etc... men det är väl det som är "hembryggning", brygga öl men sånt man har hemma
Enkelt, smart och billigt ska det helst vara...
Ibland önskar man att man hade ett garage eller nåt att breda ut sig i... men all min utrustning åker in i förrådet mellan bryggningarna...(fast de tvättas förstår först; lite snuskigt att ställa in smutsiga och kladdiga saker i förrådet)...
/Fredrik
Ja jäklar, nu blev man allt sugen på att dra igång ett kok. Tack för bilderna!
Det är ju lite av grejen med ölbryggning just att det är så enkelt! Det behövs ju inte en massa dyr utrustning. Har man bara något att koka i så går ju resten att lösa med lite kreativitet.
Läser man Linnés kommentarer om svensk ölbryggning så finns lite kandidater till billigare utrustning, dock. Vad sägs om en grop i marken där man mäskar och sedan slänger heta stenar från brasan i? Ingen lakning, man har väl tänder att sila med.
/Per
OK då - Sveriges billigaste utrustning med möjlighet för lakning
![]()
Men fan vad man drömmar om ett 150 liters anlägning där det hela kan styrar sig själv och man bara ska trycka på knappar! Vissa hållar ju på med att bygga det
(inte jag förövrigt)
Bilder från igår när jag bryggde märzen (m)ale!!
Jooo - jag glömde de här
Det första bilden med en är innan jag tappar om till kastrullerna och sättar igång vörtkoket, och den andra är ju förstå innan OG (1056) ska mättas!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Sveriges billigsta utrustning