Lagra i fat?

Hej,

Jag håller på att ta fram en IPL, inte så stark utan en OG på 1058. Planen är att låta den jäsa klart och sedan när det är dags att lagra den så hade jag en fundering gällande lagra i fat.

Är det möjligt att skjutsa in ölen i fatet och sedan låta den stå i kylskåp i några veckor (0-2 grader) innan jag fyller på med CO2 och sedan låter den kolsyra sig innan det är dags att dricka/flaska?

Då slipper jag ha ölet i en jäshink av plast, den ska ändå flyttas över på ett eller annat sätt, så varför inte direkt till fat och låta lagras i den innan jag kolsyresätter den?

Tacksam för svar!

Sv: Lagra i fat?

Ifall du menar corneliusfat så fungerar det bra. Glöm inte bort att göra diacetylrast och  vänta ut acetaldehyd innan du lägger över dock. Kolsyra lan du köra på så fort det ligger på fatet.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Så jag kan kolsyra direkt i fat? Kan ölet lagras när det är kolsyrat då? Alltid trott att man skulle lagra utan kolsyra i typ ekfat/jäsfat/etc innan man kolsyrar.

Gällande rasterna så skall jag göra det i slutskedet av jäsningen.

By the way! När är det passande att höja temperaturen för diacetylrast? OG var som sagt 1058, mätte idag och då mätte den OG 1035. När är ett bra OG att börja höja temperaturen?

Må så vara, min procesur brukar vara att sätta ett visst tryck på fatet för att hålla det syrefritt.

Först och främst kan du testa ifall det behövs, diacetyl känner du igen på dess smör/smörkola-arom. Ifall du känner en sån arom kan du höja temperaturen ca 10-15 pinnar över fg. Det är nog svårt att ge en generell regler som fungerar för alla stammar. Rätta mig om jag har fel.

Ps. Jag vet inte vad du har tänkt dig för typ av lager, men träffat? Det låter inte speciellt passande för någon stil. Men låt inte mig hämma din kreativitet.

Lycka till!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Oklarhet i mitt svar. Höj temperaturen ett par grader när ditt sg är ett par pinnar över ditt fg.

Tack för svar, nej jag skall inte lagra i ekfat, var bara exempel smile. Jag skall köra safe. Jäshink av plast eller helst då i fatet men försöker trycka ut all syre först, och sen kör jag in lite co2 och lättar på ventilen så jag förhoppningsvis släpper ut resten. Sen får den lagras utan eller med kolsyra om det nu är möjligt smile

Vad menar du med jäshink i plast? Skiljer sig hinken från det kärl du jäst ölet i hittills?

I vissa fall brukar jag häva över ölen till en ny jäshink (i plast) för lagring, så ölen slipper ligga på jästkakan allt för länge, och med tanke på att det är en lager så vill jag inte ta några onödiga risker.

Jag skulle inte tro att det är någon risk för autolys vid så små volymer (tryck) som det rör sig om i en jäshink.
Varför vill du lagra utan kolsyra?

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Inte så att jag vill lagra utan kolsyra utan så att jag trodde att det var så man gjorde. Dvs att med kolsyra skulle lagringen i sig stanna upp.

Som lagerking säger är risken för autolys väldigt liten. Ifall du har pitchat tillräckligt många och fräscha celler behöver du inte oroa dig. Så länge du inte planerar lagra ditt öl absurt länge. Vilket kommer leda till andra problem.

Angående kolsyran behöver du inte kolsyresätta ölet helt (alltså fullt tryck och full tid) under lagring. Men ett viss tryck krävs för att corneliusfatet ska hålla tätt och för att rensa ut det syre som finns kvar i fatet.

Hur länge tänkte du lagra på plasthink?

13

Lagring på klassiskt vis (tänkt gigantiska öltunnor i tyska berg) skedde naturligtvis utan tillsatt kolsyra. Ölet som lagrades var däremot kolsyresatt på samma nivå som all öl är efter avslutad jäsning (0,8 vol något? Minns inte då jag inte primar flaskor längre).

Jag har aldrig funnit något belägg för att det skulle vara en nackdel att öka kolsyrehalten till serveringsnivåer direkt när lagringen startar och ska jag vara ärlig är det ju - beroende på anläggning - oftast betydligt smidigare eftersom du då inte behöver vänta X antal dagar för att prova om du är färdiglagrad. Mitt tips är således att låta den stå med rätt tryck hela tiden. Har du inte fysisk plats för en extra slang i din serveringsanläggning, så skulle jag pytsa i 2 bars tryck under 24 timmar, jämna ned det till serveringsnivå (typ 0,8-0,9 bar beroende på temperatur) och sen koppla ur och "glömma" fatet i en månad eller så.