Högt SG inför sekundärjäsning

Hej!
Bryggde för 14 dag sedan en Imperial Stout, BIAB och enstegsmäskning 69 grader (möjligen någon grad varmare) i 45 min. OG 1,137 som jag spädde ned till 1,098. 2 pk Safale US-05 till 9 l. För ärlighetens skull kan det även informeras om att koket avbröts mitt i då spisen slutade fungera. Koket återupptogs efter ca 20 min.

Igår vid omtappning till sekundärjäsning på nya kärl mätte jag SG till 1,042. Ska stå på dessa 1-3 md enligt recept. Planerad FG är 1,025.

Frågan till mina Bryggvänner är alltså; vad kan jag förvänta mig av slutresultatet? Tog inte med bottensatsen vid omtappning. Tror ni FG kommer närma sig det planerade eller får jag nöja mig med det jag har nu? Kan man tillsätta mer jäst? Bör jag hålla fingrarna borta?

Tack på förhand!

//Johan

Sv: Högt SG inför sekundärjäsning

Några möjligheter:
1. Det har faktiskt jäst klart. 69 grader är högt och resulterar i höga dextrinnivåer och låg jäsbarhet. Men om du har följt ett recept och de har räknat ut att det ska jäsa till 1,025 är det inte så sannolikt.
2. Jäsen har nått sin alkoholtolerans. Du ligger nu på ca 7,5%. Enligt en snabb googling ligger US-05s tolerans inte mycket högre än så. Isåfall får du hälla i en ny jäst med högre tolerans för att det ska jäsa klart.
3. Din jäst hade somnat till av någon anledning. När man brygger starka öltyper rekommenderar många att man skakar jäskärlet tre gånger om dagen när jäsningen kommit igång för att hålla jästen pigg. Kan möjligtvis hjälpa dig även om chanserna minskar när du flyttat till en sekundär. En del jäst har säkert följt med så det kan gå fast långsamt.

I framtiden kan det vara bra att testa SG innan du häller av primären för att vara säker på att det är färdigt, chanserna är bättre att det jäser klart om det får stanna i primären.

Tack för svar SimonC.

Följer recept som Omnipollo har i sin bok Brygg Öl. Har blivit klokare på min erfarenhet iaf. Batch 02 blir med annan jäst, förkultur?, skakning, och SG innan omtappning. Denna öl tar ju som sagt sin tid så bättre att ligger lite längre i primören!?

Procenten är ett mindre bekymmer, men tror du/ni den blir sötare i smaken nu?

Principen är att det ska jäsa klart medan det ligger i primären. Om man har en "vintjuv" kan man ta SG några gånger i veckan och tappa över det när SG är oförändrat två gånger i rad.

Den kommer säkert att bli lite söt. Om du har möjlighet att ta ett prov ur sekundären utan för mycket risk för infektion eller oxidering så kan du smaka på den. Om den är odrickbart söt kan det vara en idé att hälla i en mer alkoholtolerant jäst som får göra klart jobbet.