Då är jag äntligen här

Hej!
Bryggde (blandade) min första öl 1990, i min studentlägenhet, som student på Katrineholms tekniska skola. Kom ihåg att jag köpte en Coopers "sirapsburk" som resulterade i ett antal ölfyllda PET-flaskor. Jag minns inte hur det smakade men det var troligen vedervärdigt.

Nu har det gått många år och jag dricker fortfarande öl, men bara öl som är tillverkade av andra. Jag har aldrig varit intresserad av att skaffa mig kunskaper eller intressen för olika öltyper, ölens historia, tillverkning od. Jag har bara helt enkelt gillat att dricka öl och plockat på mig lite av varje på bolaget. Jag skall säga att jag alltid har varit en "fulölsdrickare" eller "gräsklippningsöldrickare" där jag likt en "torgbänksdrickare" för det mesta hinkat i mig 50 cl burköl av den billiga sorten.

Jag är nu 46 år och har det senaste åren genom bekanta blivit mer och mer inlockad att plocka öl på finhyllorna på bolaget. Jag blev tillslut såld på alla dessa fantastiska och "riktiga" öl efter en viss insmakningstid. Det var ju lite speciell smak (visade sig med tiden att det var humle jag menade) och ibland kraftig beska som jag till en början tyckte kändes konstig på smaklökarna.

Det tog faktisk ett par år innan mina smaklökar vände på klacken och accepterade Ale och dess humlesmak, för att nu faktiskt inte tillåta mig inte att köpa så många fulöl längre.

Jag fick för en månad sedan ett ryck att börja med hembryggning. Jag hade ett kylskåp ute på försäljning på Blocket och blev totalt nerringd av personer som ville ha det. Många berättade även vad de skulle ha de till och jag tror det var minst 8 personer som nämnde att de skulle förvara hembryggd öl i det. Killen som köpte det gav mig en kort beskrivning av bryggarlivet och att det har skett framsteg/utveckling på hembrygning, utrustning och råvaror sedan mitt studentkok på 90-talet.

Nu en månad senare sitter jag faktiskt med 2 st. helmaltsbryggningar på min meritlista, samt ett bankkonto som innehåller ca. 11000 kr mindre. Jag är dock novis på området och känner mig lite borta i allt snack på detta forum. Det jag älskar med min inledande bryggarkarriär och allt läsande i böcker och forum, är att detta är "ta mig fan" en hel vetenskap som man kan nörda ner sig totalt i om man vill. Jag kanske med tiden blir en nörd som Er andra! (OBS! SKÄMT) ???? och slänger mig med, för mig, obegripliga ord och förkortningar hit och dit.

Har nu en Helles Bock lager på jäsning i min torpargrund( exakt 12 grader konstant temperatur. Sjukt bra!!) samt en sommar-APA flaskad och på lagring i samma utrymme. Nu ska jag mala lite pilsnermalt och förbereda för ännu en lager. Kommer slutligen att brygga en Ammarillo singel Hop Ale innan semestern är över.

Hälsningar Stefan
Hässelby Södra Villastad.

Att bygga Hässelbys coolaste jordkällare är min lilla dröm

Sv: Då är jag äntligen här

Välkommen, Stefan!
Här finns oerhört stor kunskap samlad i ett bra gäng. Kasta ur dig en fråga och du kommer att få svar av många hjälpsamma. Jag ska förresten flaska just en sats Amarillo SHA i helgen.

//Per, Färingsö