Flexibel slang biltema "LauterHelix"
Sitter och grunnar på ifall man kan använda sig utav biltemas kromomspunna slang som då oxå är rostfri, som en motsvarighet till humlegårdens LauterHelix.
Tror ni det funkar?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Flexibel slang biltema "LauterHelix"
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Sitter och grunnar på ifall man kan använda sig utav biltemas kromomspunna slang som då oxå är rostfri, som en motsvarighet till humlegårdens LauterHelix.
Tror ni det funkar?
Ja det tror jag - Jag kör nämligen ungefär så. Jag tog en slang på en meter och drog av "strumpan" och använder det som filter i kok-kärlet. Jag har bara monterat ena änden så det är inte riktigt som en lauterhelix men rätt nära.
Det är nog onödig långt egentligen och det filtret kommer utanför grytan om man vänder uppochner på den. Men som filter funkar den klockrent.
Ja det tror jag - Jag kör nämligen ungefär så. Jag tog en slang på en meter och drog av "strumpan" och använder det som filter i kok-kärlet. Jag har bara monterat ena änden så det är inte riktigt som en lauterhelix men rätt nära.
Det är nog onödig långt egentligen och det filtret kommer utanför grytan om man vänder uppochner på den. Men som filter funkar den klockrent.
Lyckas du filtrera bort pellethumle med det filtret? Jag kör på samma fast i mitt mäskkärl och där fungerar det kanon.
Har jag fattat det rätt att ni drar av själva det rostfria höljet och använder det? Eller tagit ur innerslangen om man vill uttrycka det så.
Var det meckigt att göra? Går det smidigt att få tillbaka muttrarna på höljet sedan eller krävs någon specialare?
Antar att man också bör koppla ihop ändarna med en t-koppling som leder ut till tappkranen. Och hur lätt är det att göra rent slangen sen? Och sista frågan, fungerar det bra? Får man ut klar vört?
/// M
Är det någon som har testat att ha med under mäskning/lakning i en patina gryta?
Blir det lätt stopp?
Rent prismässigt är det inget att fundera på, men är det någon som har pros and cons om man jämnför med en vanlig falskbotten
Har jag fattat det rätt att ni drar av själva det rostfria höljet och använder det? Eller tagit ur innerslangen om man vill uttrycka det så.
Var det meckigt att göra? Går det smidigt att få tillbaka muttrarna på höljet sedan eller krävs någon specialare?
Antar att man också bör koppla ihop ändarna med en t-koppling som leder ut till tappkranen. Och hur lätt är det att göra rent slangen sen? Och sista frågan, fungerar det bra? Får man ut klar vört?
/// M
Precis, jag använde mig utav biltemas bränsleslang, klippte av ändarna och vek in de lösa fransarna med en tång. Sedan satte jag fast denna på en 1/2" skarvnippel med en slangklämma. Den andra änden vek jag igen med tången, detta ger dig en bazooka screen.
Vill man göra en lauterheluix kopia får man köpa till en T-koppling ja, men jag tycker bazooka screen varianten funkar perfekt i mitt rektangulära mäskkärl.
Inge svårt alls, brukar doppa den i lite PBW och sköljer av med vatten. Jag får ut hyfsatt klar vört (brygger ofta med havre/vete) utan skalbitar efter några liters vorlauf, riktigt bra flöde om man batchlakar.
Jag kör samma lösning för lakning ur min biltema gryta och det funkar prima. Förslutit ena änden och kopplat andra änden mot kran. Behöver oftast bara återcirkulera 1-2 liter innan jag har helt klar vört.
Har även provat att ha med den under kok för att filtrera bort humle mm. men då satt den igen ganska fort. Så det skulle jag inte rekommendera.
Jag kör samma lösning för lakning ur min biltema gryta och det funkar prima. Förslutit ena änden och kopplat andra änden mot kran. Behöver oftast bara återcirkulera 1-2 liter innan jag har helt klar vört.
Har även provat att ha med den under kok för att filtrera bort humle mm. men då satt den igen ganska fort. Så det skulle jag inte rekommendera.
Det var mest under kok jag var intresserad av eftersom jag kör biab. Man får väl leva med att skrapa saftsilväggar hel enkelt.
/// M
Jag tycker att det fungerar bra att ha den i kokgrytan också - även för pelletshumle. Humlet lägger sig på ytan att stålnätet och visst blir det sämre flöde än att bara krana rakt ut, men det tar ändå inte många minuter att tömma 25 liter via platt-vvx ner i jästunnan.
Jag kör precis som beskrivits ovan: Bara höljet från slangen, pressa och vik ihop ena änden och koppla in andra änden på utloppet. Jag har en hel meter slang så den ligger i princip två varv runt kanten av grytan (36 Liter Patina med eftermonterad kulventil). För mig är detta oändligt mycket roligare än saftsilsskrapande :-)
/C
Man får väl leva med att skrapa saftsilväggar hel enkelt.
Våga vägra saftsil! De är för små för allt över 15-litersbatcher med kottar och det finns andra bättre metoder: http://www.lindhcraftbeer.com/2013/11/h … efter-kok/
Tack Lindh men det inlägget har jag redan läst och ingen av dina alternativa metoder passar mig.
Kör BIAB och gör ca 10-12 liter / sats i biltemakastrull och det blir en jäkla massa druv!
Det jag kommit fram till funkar bäst är följande:
1. ALDRIG någonsin pellets i mina kok om det går att undvika. Tappar hellre utbyte med kottar än trilskas med pelletsslam! På en sådan liten batch blir förlusten inte så stor ändå och sen är det härligt med en oprocessad råvara.
2. Sedimentering. låter grytan stå i fred under kylningen så kan jag tappa ur det mesta mer eller mindre rakt ner i hinken. De sista litrarna är jäkliga dock och de vill man inte missa med såpass små batcher. Det är där skrapningen kommer in.
3. Många sildukar. Har byggt ett torn av två silställningar och kör med grovmaskig överst och finmaskig underst och så byter jag ut dem när de slammar igen.
/// M
Tack Lindh men det inlägget har jag redan läst och ingen av dina alternativa metoder passar mig.
Kör BIAB och gör ca 10-12 liter / sats i biltemakastrull och det blir en jäkla massa druv!Det jag kommit fram till funkar bäst är följande:
1. ALDRIG någonsin pellets i mina kok om det går att undvika. Tappar hellre utbyte med kottar än trilskas med pelletsslam! På en sådan liten batch blir förlusten inte så stor ändå och sen är det härligt med en oprocessad råvara.
2. Sedimentering. låter grytan stå i fred under kylningen så kan jag tappa ur det mesta mer eller mindre rakt ner i hinken. De sista litrarna är jäkliga dock och de vill man inte missa med såpass små batcher. Det är där skrapningen kommer in.![]()
3. Många sildukar. Har byggt ett torn av två silställningar och kör med grovmaskig överst och finmaskig underst och så byter jag ut dem när de slammar igen./// M
Tips, skölj rent BIAB-påsen och använd den som humlekokpåse till pellets. Hissa sedan upp och låt droppa av under kylningen. Låt resten sedimentera och häll i allt utom sista litern. Lite druv gör inget.
Tack för tipset WK!
Har en påse från MM i dagsläget så jag får väl se till att sy upp en "Theresia påse" som är lite finmaskigare.
/// M
Förstår inte hur det blir problem med en 10l batch, det är ju typ två saftsilar fulla bara? Tror din BIABpåse släpper igenom väldigt mycket partiklar i så fall. Det var först när jag gick upp till 40l-batcher som jag började få problem med att avlägsna druv och humle efter kok. Testa en Theresia som WK säger, då kan du sätta den över jäshinken, dumpa hela batchen ner i den och lyfta påsen. Färdigt på 10 sekunder...
Hej. Är det denna slang ni kör med, bränsleslang artnr 52456?
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men undrar också vilken av biltemas bränsleslangar ni använder.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Flexibel slang biltema "LauterHelix"