Vinkyl som jäskyl - alternativ till jäsrör

Hej!

Jag tänkte vilja införskaffa något att jäsa öl i. Det är bra om temperaturen går att reglera mellan 5-18 typ. Många vinkylar stämmer ju in på just detta. Hittade en på Blocket för 1500 som verkade lovande. Men från kompressor och upp till tak var det 46 cm. En jäshink är typ 41-42 cm och sen ett jäsrör på det så blir det svårt att ens köra med ett avkapat sådant.

Finns det alternativ till jäsrör som inte gör att kvaliteten eller "säkerheten" för stryka på foten? Har hört något om en slang till ett glas vid sidan om, men det känns ju sådär. Men vad vet jag, det kanske fungerar precis lika bra..

Sv: Vinkyl som jäskyl - alternativ till jäsrör

Jag skulle rekomendera en halvkyl istället för en vinkyl. De flesta har dock kompressorn infälld i utrymmet men det finns modeller där den inte gör det. Se också upp med frysfack! De kan vara både positiva och negativa att ha. Det negativa är att det tar upp plats. Det positiva är att du oftast kan få det riktigt kallt i kylen (bra för kallkraschning eller lager lagring etc)
Möjligt att du måste mecka lite med den för att få till rätt temperaturer men min kyl kan jag få ner till flera minusgrader (uppåt vet jag inte riktigt då jag inte haft behov att kontrollera det) utan att ha skruvat på den. Iaf, jag använder en universaltermostat (finns att köpa på humle bla. ) för att hålla tempen inom givna värden. Just nu står en lager på lagring i ett spann mellan -0,1 och +0,2 grader.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Ok tack för input. Jag skulle behöva ställa den på +18 för ale också. Tror du att det funkar med universaltermometern? Hur påverkas temperaturer och själva kylskåpet om jag ställer det i ett utrymme som håller mellan 5-25 grader beroende på årstid? Om jag kan ha det i ett sådant utrymme skulle jag kunna gå på en vanlig kyl, men om jag måste ställa den i huset får jag bara in en halvkyl.

Mja du...
Ver inte om 18 grader fungerar i ett kylskåp utan att du tillsätter en värmekälla eller något. Det är ju byggt för att vara kallt liksom. Jag har jäst lager i mitt på 12 grader och det fungerade fint med UT men då stod det i strax under rumstemp. Frågan är ju hur lite kallt ett kylskåp kan vara. Om ex det inte blir varmare än 15 grader när det är på så fungerar ju UT genom att slå på strömmen när den omgivande luften värmt upp skåpet till ex 18,5 grader. Om du dock bara har 10 grader i rummet kommer du ju aldrig få varmare än 15 grader i kylen i detta exempel. Men som sagt, möjligt att du kan tillsätta en värmekälla eller mecka med kylen på någotvis.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

5 Senast ändrad av ollel (2015-04-17 10:11:58)

Så¨här gjorde jag: Ett fullstort kylskåp införskaffades på blocket. Termostaten byttes till en STC-1000 (e-bay ca 150.-) för uppvärmningen installerades en frostvakt (koppla ur inbyggda termostaten). (Jula 417021, 179.-). Med detta inkopplat kan du variera temperaturen både för kallkrasch och  uppvärmning, alltså ett betydligt större spann än en normal kylskåpstermostat. Cirkulationsfläkten är på konstant. Jag använder detta även för att lagra lufttorkade korvar (salami mm).