Trubb... Någon som kör liknande stil?

Eller slask, humle och malt bös.

Jag har kört principen att det kanske inte spelar någon roll att jäsa med det.
Men man vill ju förfina och få "renare" öl.
Så...

Jag vill inte föra över vätskan till ett nytt kärl.
Kör hink i hink (mycket effektiv!)
Men jag funderar på att köpa en BIAB påse att köra ner i kastrullen efter kok för att använda som "sil" och sila av hela vörten genom att ta ner den och expandera upp den i kastrullen. hmm svårt att förklara.

Men någon som kör liknande, är det värt det?

Sv: Trubb... Någon som kör liknande stil?

Om du är ute efter att filtrera den färdiga kylda stamvörten strax innan jäsning så är det ju ett ypperligt tillfälle att göra det då när vörten ändå ska syresättas.
Som sil eller filter bör du då använda något som tar bort de fasta partiklarna men ändå inte sätter igen helt så att det blir stopp.

En BIAB påse kan nog fungera rätt bra.
Själv så kör jag med en så kallad saftsil och tyillhörande tygpåsar.
Brukar byta påse efter halva vörten eftersom druven sätter igen tyget.

Ditt förslag är väl att skala upp det hela med en större "sil".

Man kan tänka sig att köra flera gånger med finare och finare tyg i silen.
Fast personligen tycker jag det är overkill.

Jag kör både BIAB och vid större satser även satslakning i hink-hink. Vid avsilning efter kok brukar jag ha en kokad, starsanad biabpåse i jäshinken, i innan påsen har jag ikeas stora durkslag. Häller 17-gradig vört genom allt. Det blir lite slit o böj och slabbande för att få igenom allt genom biab-påsen, men det går. Det mesta grumset försvinner.

obrygd.blogspot.se

Om målet är en klarare slutprodukt kan det vara värt läsa och fundera över testerna som "Brulosopher" gjort: http://brulosophy.com/2015/03/22/the-im … t-results/

tl;dr - I sina tester har han fått en klarare öl när han skickar med all trubb in i jästanken.

Ja, har varit där och läst också. Det jag inte vill ha i jästanken är först i främst humlerester/kryddor. Sen vill jag också ha mindre grums för att få ut mer när jag ska buteljera/fata. Och jag upplever det som jästkakan är bra mycket stabilare om det är mindre grums i den från början.

obrygd.blogspot.se

Jag använder biabpåsen som humlekokpåse. Den hissar jag upp och låter droppa av när kylningen är klar. Någon kvart senare är det bara att hälla/dekantera/häverta över sin vört i jäshinken. Själv kasserar jag ca 2l bös på botten som jag brukar låta stå i kylskåp några timmar  så det sedimenterar, kokar upp det och använder till förkulturer.