Just nu skapas det en variant av Belgisk Pale Ale. Eller vad nu detta skall kallas.
Det blev en maltnota där jag skulle ha Caramunich I, men det hade jag inte visade det sig, så jag petade in Crystal 150 istället. Sedan när jag ändå var igång och justerade receptet passade jag på att ta med de sista 380 g vete också. Bittergiva på en blandning av Magnum och Northern Brewer, och sedan var det Saaz till arom och smak.
Jästen ja, jästen är även det en liten avvikelse mot vad jag först tänkte. Det blir Wye 3942, då jag tänkt få fram lite mer fruktighet, och sedan jäsa nästa lilla experiment på kakan om ca 2 v. Mer om det senare i en annan tråd :-)
edit//
Här lyckades jag pinna upp till ett OG på 60, får se nu vad som jästen orkar ta ned det till i slutet. Men jag har nog aldrig haft så klar och fin vört såväl före som efter koket. Och en god smak blev det också när jag testade efter mätningen. En IBU på ungefär 27 enl BS, men jag tror nog att den är lite lägre i det verkliga livet eftersom bitterhumlen har legat i frysen rätt länge.