Tackla diacetyl i lager

Har nyligen gjort en pilsner i tysk stil där allt gick som det skulle dock med en påtaglig smörsmak.

OG 1.045
FG 1.012
IBU 37

92% Pilsnermalt
8% Carapils

Mäskade 90 minuter vid 65C med utmäskning 15 minuter vid 75C.
Rullande kok 90 minuter.

Kylde ner till 10C.
Använde Lallemand Diamond Lager 20g till 11 liter.
Jäsning vid 10C ner till 1.017 (6 dygn).
Höjde till 18C för utjäsning och diacetyl (7 dygn).
Kallkrash med gelatin och över på fat.
Kolsyrad på fat och lagrad 2 veckor vid 2C.

Trots långt kok och höjd jästemperatur är diacetylen fortfarande påtaglig.
Vad kan man göra mer för att tämja smörsmaken?
Vad jag förstått så är diacetylen inget som försvinner med lagring?

Sv: Tackla diacetyl i lager

Känns som du gjort proceduren ungefär som man ska. Kanske hade jästen behövt lite mer tid innan kallkrasch. Har inte använt den kedjan själv så jag vet inte exakt hur den beter sig. När du tar bort lågflockande jäst med gelatin så gör du det ännu svårare för jästen att göra klart arbetet. Testa att byt jäst till nästa gång och jäs lite längre vid 10C och vid efterföljande diacetylrast särskilt om du ska använda klarningsmedel.
För att bli av med diacetyl nu kan du tillsätta en liten pigg förkultur med extrakt kvar i och hoppas att jästen städar upp. Även om detta kan bli lite omständigt nu..

Tack!
Skulle nog tagit en noggrannare avsmakning innan kallkrash till fat.

14 dar med fallande temperatur innan kallkraschen hade inte gjort ont,
Gissar dock på att du kommer uppleva stor förändring i smaken om ett par veckor, och mer om någon månad
Att det smakar såpass med smörkola efter en rejäl diactylrast låter lite underligt, är du äker på att det är just smörkola, ibland smakar mina lager lite amarettoaktigt medans de är unga, oftast lagrar jag dock mina lagers i 2-4 grader i upp till 6 månader på fat innan jag dricker dem

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey