Dålig jäsning!

Hej Humlemänniskor!
Första bryggningen på ett tag nu, och det sket sig ju tydligen?
Jäsningen blev tydligen lite tilltrasslad av att jag pitchade i för kallt grönöl (körde kylarn den vanliga halvtimmen, men glömde att det är vinter=mitt kylvatten är Kallt! - och att jag gjort en halv sats, bara 9 liter....
Nog har den jäst ner SG lite 47 - 23, men kommer den orka jobba ner den till 10?

Här nedan har jag kopierat in min högst personliga brygg-logg...

Tankar kring min problematik? Behöver den hjälp på traven för att jäsa klart?

BIAB - 7/3.
Lunchtid
12 liter vatten till 2 kg malt - mäsk 65* 90 min +ph-stab-pulver (gav ph=5,2)
Sen 1,5 lit kokt 78* vatten +  0,5 lit biab-pås-vatten avrunnet.
Ca 13 lit vid kokstart. Bra kok på 11:an på stora plattan, utan lock, men med dubbelisolering.
Fixar Flock & Nutrient.
20 min kvar - 10g columbus whole
Flock, Nut, spiralkylare med hett vatten i, öka till 12:an + lock på..
Kokade igen på 1 minut!!!! Fett!!!
5 minkvar - 15g mosaic pellets
Kylning = på med lock, försiktigt av med isoleringen. Under tiden rehydrering av US05 i 1 dl 25-30* kokt vatten..
Paus efter kylning; Upp med spiral, låt grischet sjunka undan en aning.
OG: 1047. Ren mild syrlig (jäs antagl)  ljus maltig
Pitchade för kallt, (men rikligt; en påse välrehydrerad US05 till 9 liter OG1047) och syresatte dåligt sad, så efter redig slabbning genom saftsilen borde jästen ändå göra jobbet?
Tempad jäsning i kyl: På 19*, Av 18,7*
8/3 kväll: pluppar mer än varje sekund nu, men bara 4-5 mm jästskum på ytan...
9/3: 4mm jästskum på ytan, nere på ett plupp var 20 sek. Kör en "stående rullning"..
10/3: mindre jäs-skum, men ca ett plupp var 15 sek..
11/3: jästsummet nästan helt borta. SG 1022. Avstannad jäsning. "Stående rullning" igen...;(

Mvh A

2 Senast ändrad av Brandis (2015-03-11 12:20:27)

Sv: Dålig jäsning!

Pitchade du jästen innan du silade?

Primärjäsningen verkar vara klar, lyft ut hinken och ställ den i en mörk garderob eller liknande, lite högre temperatur (rumstemperatur) kan få fart på jäsningen igen eventuellt. Men låt den stå i en vecka eller så till, minst.
Silade du efter du pitchat jästen kanske en god idé är att tillsätta lite mer jäst, kan funka.
Termometern du mäter mäskningen med, vad för typ och är du helt hundra på att den visar korrekt temperatur?

Att du pitchade lite för kallt är ingen fara, har goda erfarenheter av att pitcha US.05 i 15-16 grader, jäsningen kommer igång lite långsammare men det blir renare  i smakerna imo.

Högt FG kan sedan bero på för hög mäsktemperatur (beroende på defekt/felaktig termometer t ex) eller mycket karamellmalter
Hur såg ditt recept ut?
Var det stor andel karamellmalter?

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

hej!
har för mig att jag hällde i jästen i jäshinken först, och slabbade sen ner ölen genom saftsilen. slabbade så mycket så möjligt för syresättning + att jag vispade lite efteråt med "auto-siphonen" (hade glömt att sterilisera min ballongvisp) smile
Mäsk temp var OK! 65-66* vid start, 63-64* efter 90 min..
Jäst vid pitch var en dec skumgröt, och höll nog 20-22*..
Ölen jag hällde på kanske var nere på 10-12*..
Malten var:
1000 g Belgisk Pale Ale
500 g  Tysk Pils
300 g  Tysk Carapils
200 g  Engelsk Amber
Tilläggas bör: Det var en skåprensning, Pale Ale + Amber krossades för 3 månader sedan. Pils & Cara krossades +1 år sedan! Samtliga har förvarats svalt och välförslutet...

Ge den tid, värme och eventuellt snurra upp jästen i lösning.

Tack Brandis & Weinkeller!
Jag stänger av kylen å låter det jäsa i typ 20-21* istället för 18-19.
Ger den en vecka åtminstone.
Snurrar/rullar fösiktigt upp jästen i ölen var tredje dag.
Sen tar jag nytt SG....
Hade tänkt torrhumla med 25g pellets, men det kanske jag bör hoppa över nu då?
A

Den kan nog gå ner några enheter till, har ju inte gått så lång tid. Jag har inte riktigt koll på vilken ambermalt du använt, men med en fjärdedel av malten bestående av den och cara-pils så kommer den nog inte jäsa ut jättemycket mer. US-05 kan dock enligt min erfarenhet vara lite långsam ibland.

Eftersom du verkade få ett bra svar så kapar jag den här tråden lite då jag också varit med om dålig jäsning!
Jag har bryggt länge men bara kört med torrjäst som jag väckt till liv innan jag pitchat det.
Senaste 3 bryggderna så har jag prövat med wyeast smack packs, typ bavarian lager osv...
Jag har väckt dom till liv (påsen vart en ballong) och alla temperaturer var rätt.... Vörten var 22 C och jästen var rumstemperatur
Men på 4 dagar hände det inte ett smack och inte en enda jästbakterie verkar ha nibblat lite vört... helt totalt stendött!
När jag smög i en tsk torrjäst (safeale 04) så drog det igång på ca 5 timmar...

Det har varit samma sak med varje paket wyyest flytande... Har jag otur? dålig jäst? vad gör jag fel för påsen sväller efter jag slagit hål på näringspaketet och det betyder ju att jästen arbetar

musky skrev:

Senaste 3 bryggderna så har jag prövat med wyeast smack packs, typ bavarian lager osv...

Ny i smackpack-gamet, lager, inte ett ord om förkultur...
Underpitch kanske?

hujo skrev:

med en fjärdedel av malten bestående av amber och cara-pils så kommer den nog inte jäsa ut jättemycket mer.

Bra där Hujo!
Tänkte ej på "utjäsningsbarheten"(????) på de olika maltsorterna...
US-05:an brukar dock göra jobbet hos mig, å det bubblade ju på ordentligt efter 24 tim. Mysko dock att det ej genererade nåt skum att tala om?!!
Nu åker jag bort 10 dagar. Återkommer med SG vid hemkomsten!
A

musky skrev:

Eftersom du verkade få ett bra svar så kapar jag den här tråden lite då jag också varit med om dålig jäsning!
Jag har bryggt länge men bara kört med torrjäst som jag väckt till liv innan jag pitchat det.
Jag har väckt dom till liv (påsen vart en ballong) och alla temperaturer var rätt.... Vörten var 22 C och jästen var rumstemperatur
Men på 4 dagar hände det inte ett smack och inte en enda jästbakterie verkar ha nibblat lite vört... helt totalt stendött!
När jag smög i en tsk torrjäst (safeale 04) så drog det igång på ca 5 timmar...

Det har varit samma sak med varje paket wyyest flytande... Har jag otur? dålig jäst? vad gör jag fel för påsen sväller efter jag slagit hål på näringspaketet och det betyder ju att jästen arbetar

Rekommenderar förkultur till flytande jäst. Brygger du lager är det särskilt viktigt för då går det åt dubbla mängden jäst. Men har du mätt upp SG, det kan ju ha jäst fast du inte uppmärksammat det. Svullna paket tyder ju på att jästen är ok.

Hej! Hemma nu.
Bryggde ju 7/3..
Nu är det 22/3.
Stått nästan 2 veckor i 22 grader. SG har gått från 1022-1020, så jag dödsförklarar härmed denna batch.
Nån som vill slänga in en sista gissning på vad som gick fel???
A

Nä, inga nya teorier, bara samma som de andra redan dragit

Kolla termometern så att den visar rätt. Har du mäskat för högt kan det bli sådär, räcker ju med några få graders felvisning. Det sen i kombination med stor andel karamellmalt kan vara förklaringen.

Men hur smakar det?  Vad förväntas för smaker och fg?

Hej!
Jag har två termometrar. Bägge visar exakt samma...
Smakar syrligt, och lite jästigt...
Brygger jag typ Pale Ale med ca 64-65* mäskning, vill jag ha en utjäst torr öl. Gärna ett FG på 09-10... Brukar ju dock sällan ha så hög procent special-malter. Och kan väldigt lite om jäsbarhet etc..
Nåja.. Bare å brygga nytt!!
A

Ett par grader hit eller dit i mäsktemperatur har begränsad betydelse. Såhär dålig jäsning är nästan alltid jästrelaterat.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Kan jag ha shockat ihjäl en del av jästen?
Om jag rehydrerade i typ 30* - och sen pitchade över 10 liter 10*...??
A