Höja munkännsla/fyllighet med havre eller annat i lågalkohol ljust öl.

Hej.

Nu gäller det ljust öl med ca 90% Pale Ale malt som inte döljer några smaker.
Jag har bryggt ett antal <3,5% öl på sistone.
Hög mäsktemperatur, karamellmalt och jäst med låg utjäsning funkar, men för att få bort lite sötma och samtidigt ha kvar lite kropp måste man kompensera med något annat.

Blir det drickbar havregrynsgröt?
Någon med ideer erfarenhet?

Med vänlig hälsning Fredrik

Sv: Höja munkännsla/fyllighet med havre eller annat i lågalkohol ljust öl.

Maltodextrin, Münchener eller melanoidmalt är andra tricks. Vienna är mindre söt än pale ale så där kan du byta ut en del. Så här kanske:
40% Pale ale
30% Vienna
20% Münchener
10% Carapale
Räcker det inte så komplettera med maltodextrin.

3 Senast ändrad av Radhusgrillen (2015-02-21 14:08:42)

Weinkeller skrev:

Maltodextrin, Münchener eller melanoidmalt är andra tricks. Vienna är mindre söt än pale ale så där kan du byta ut en del. Så här kanske:
40% Pale ale
30% Vienna
20% Münchener
10% Carapale
Räcker det inte så komplettera med maltodextrin.

Jag beställde en påse melanoidmalt vid något svagt tillfälle då jag hade för avsikt att ge mig på att brygga alkoholsvag öl.
Nu har jag tänkt få tummen ur och brygga en brown ale med ambition att landa under 3%, helst pricka 2.8%

Förutom hög mäsktemp undrar jag om hur man bäst gör med melanoidmalten, hur stor del av maltbasen skall utgöras av det och skall jag mäska det med övrig malt?

Har tänkt mig typ
? % Maris otter
? % melanoid
~ 10% caramel
~ 2% choklad

Newcastle-jäst.

Retsticka men ingen taskvört!

@Radhusgrillen: Du mäskar den precis som vanligt med den andra malten 5-10% kan vara lagom, i ditt fall kan väl 8% vara en bra mängd.

Weinkeller skrev:

@Radhusgrillen: Du mäskar den precis som vanligt med den andra malten 5-10% kan vara lagom, i ditt fall kan väl 8% vara en bra mängd.

Har du några åsikter om följande folkölsrecept? Gjorde en mer regelrätt brownale som folkis tidigare som var helt ok. Denna gång vill jag ner till den lägre folkis-procenten och dessutom vara lite ljusare än den förra. Skulle säga att målet är att komma rätt nära Oppigårds Winter Ale i stil men mer körkortsvänlig..
Skall man mäska kortare och bör mäsken vara tunn eller tjock?

Är 65% ett rimligt antagande när det gäller utjäsningsgrad om man mäskar på 72-73 grader?

HOME BREW RECIPE:
Title: Folkrace
Batch Size: 15 liters (ending kettle volume)
Boil Size: 15 liters
Boil Gravity: 1.030
Efficiency: 75% (ending kettle)

STATS:
Original Gravity: 1.030
Final Gravity: 1.010
ABV (standard): 2.55%
IBU (tinseth): 37.54
SRM (morey): 13.03

FERMENTABLES:
1.3 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (67.4%)
0.2 kg - German - Munich Light (10.4%)
0.15 kg - German - Melanoidin (7.8%)
0.15 kg - American - Caramel / Crystal 120L (7.8%)
0.1 kg - American - Caramel / Crystal 40L (5.2%)

0.03 kg - American - Chocolate (1.6%)

HOPS:
7 g - Galena, Type: Pellet, AA: 13, Use: Boil for 30 min, IBU: 14.18
10 g - East Kent Goldings, Type: Pellet, AA: 6, Use: Boil for 15 min, IBU: 6.04
10 g - Fuggles, Type: Pellet, AA: 5, Use: Boil for 15 min, IBU: 5.03
10 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 15 min, IBU: 7.04
10 g - East Kent Goldings, Type: Pellet, AA: 6, Use: Boil for 5 min, IBU: 2.42
10 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 5 min, IBU: 2.83

MASH GUIDELINES:
1) Sparge, Temp: 72 C

YEAST:
Mangrove Jack - Newcastle Dark Ale Yeast
Attenuation (custom): 65%
Fermentation Temp: 21 C

@Radhusgrillen:
Tjock mäsk är bättre än lös om man vill ha fyllighet, men jag ser inte den faktorn som speciellt viktig i sammanhanget. Du behöver inte korta tiden 45-60min är lagom vid 72-73C.
Utjäsningsgraden bör bli lite lägre om du mäskar så högt jämfört med normal mäsktemp med samma jäst. Har ingen erfarenhet av jästen du nämner så jag vågar inte sia om det.
Vidare tycker jag att du ska dra ner IBUn till 25-30 i alla fall.
Öka även specialmalterna något jämfört med ölen du bryggde tidigare men dra ner på den mörkaste malten om du vill ha den ljusare, detta för att kompensera en alkoholsvagare öl med extra maltsmak.

Weinkeller skrev:

@Radhusgrillen:
Tjock mäsk är bättre än lös om man vill ha fyllighet, men jag ser inte den faktorn som speciellt viktig i sammanhanget. Du behöver inte korta tiden 45-60min är lagom vid 72-73C.
Utjäsningsgraden bör bli lite lägre om du mäskar så högt jämfört med normal mäsktemp med samma jäst. Har ingen erfarenhet av jästen du nämner så jag vågar inte sia om det.
Öka även specialmalterna något jämfört med ölen du bryggde tidigare men dra ner på den mörkaste malten om du vill ha den ljusare, detta för att kompensera en alkoholsvagare öl med extra maltsmak.

Jag såg något hemma-experiment när någon testade utjäsningsgrad på karamellmalt och då var det en påtaglig skillnad på när malten mäskats med basmalt jämfört med utan. Jag har fått för mig att jag någonstans hört att det handlar om att enzymerna i basmalten hjälper till att få fram förjäsbart socker även ur specialmalten...

Det får mig att fundera på hur det skulle bli om jag mäskade i två kärl och alltså mäska basmalten i ett och all specialmalt i det andra och sedan slå ihop dem när det är dags att laka för at på så sätt ytterligare minska utjäsningen...

Vad tror du om det?

A

Radhusgrillen skrev:
Weinkeller skrev:

@Radhusgrillen:

Jag såg något hemma-experiment när någon testade utjäsningsgrad på karamellmalt och då var det en påtaglig skillnad på när malten mäskats med basmalt jämfört med utan. Jag har fått för mig att jag någonstans hört att det handlar om att enzymerna i basmalten hjälper till att få fram förjäsbart socker även ur specialmalten...

Det får mig att fundera på hur det skulle bli om jag mäskade i två kärl och alltså mäska basmalten i ett och all specialmalt i det andra och sedan slå ihop dem när det är dags att laka för at på så sätt ytterligare minska utjäsningen...

Vad tror du om det?

Det låter som en bra idé, tänk på att utbytet blir lägre från den stöpta malten eftersom enzymerna inte bryter ner kvarvarande stärkelse och komplexare  sockerarter.