Lagra vin

Hej, jag är nybörjare och undrar om man kan lagra hemmagjort vin i plastflaskor? Eller måste det vara glas?

Sv: Lagra vin

Så länge det inte är längre än ett par år kan nog PET fungera.

Tack, men vinet blev så gott att det knappast kommer att "bli liggande" smile Nu ska vi försöka oss på att göra hallonvin. Ha det bra.

http://s27.postimg.org/c7hor4t9v/733.jpg

En fråga om vin: Då vinet jäst klart ska man enligt anvisning tillsätta jässtopp och exempelvis skaka om hela kärlet så att kolsyran pyser ut. Men, pyser inte alkoholen ut då också? Som att skaka en ölflaska? Nån som vet... Tack:)

Så länge du håller vätskan i dunken så får du nog yrslen...

Haha, seriöst varför ska man skaka om och släppa ut kolsyran?

För att det ska klarna fortare och du vill slippa kolsyra i ditt vin när du tappar på flaska. Alternativet är att låta det stå länge så avgår kolsyran av sig självt.

Vinet har jäst klart nu, det har slutat bubbla. Borde jag ta bort bären och tappa över till ett annat kärl?

9 Senast ändrad av Weinkeller (2015-03-17 07:23:24)

Kontraband skrev:

Vinet har jäst klart nu, det har slutat bubbla. Borde jag ta bort bären och tappa över till ett annat kärl?

Det låter som en bra idé. Gärna en damejeanne eller liknande så du får minimal syrekontakt.

Jag vet inte riktigt hur snabbt just hallon påverkas av syre, dvs oxideringen. Men, alla vin påverkas av oxidering, och det är en bra idé att minska syrekontakten så mycket det bara går.

Därför bör man hälla så fullt upp i damejeannen man bara kan,  och efter att man monterat jäsröret skakar man ur kolsyran. Då förhindrar man att det kommer så mycket luft i kontakt med vinet. Sen ser man lugnt hur det klarnar efter hand. Det kan ta ett par veckor, men också ett par månader.     

Eftersom det kan ta ett par månader är det bäst att tappa om det, så att du blir av med bottensatsen. Den kan annars ge rätt trista smaker av kompost.... Sedan kommer ju den sista omtappningen, när det ska ned i flaskor, och då är det ju en väldigt liten del bottensats kvar som rest av klarningen.

Du får återkomma med smaktest, låter spännande!
//Per