Kvälls bryggning

På grund av särboskap så har mina möjligheter att brygga på helgerna försvunnit.
Jag har därför tänkt att prova ett vardagskok.
Malten malde jag kvällen innan och grytorna fyllde jag med vatten och satte på spisen innan jag gick till jobbet.

17:30 Plattorna på. 2*9 L till en temperatur av 73C

18:00 Inmäskning, 2*3kg (pilsner/vete 50:50) i två olika mäskkärl
Temperaturen blev lite högre än jag förväntade mig. Justerade ner till 66C

18:50 Starta lakning 1 (ska prova satslakning den här gången)

19:05 Tillsatt 2*6L vatten 80C till mäsken. Påbörja uppkok av den första omgången lakning.

19:15 Starta lakning 2

19:50 Fullt kok i båda grytorna. Tillsätter 2*10g northernbrewer humle (förmodligen för lite, men jag vågar inte chansa med veteölen)

21:00 Morden i Midsommer

21:30 Lyfter över mina grytor till badkaret. Har nu kokat i 100 min för att få ner volymen till 18L
OG: 1.072 som ska spädas ner till 1.040 i jäshinken.

22:30 Häller över ölen till jäshinken och tillsätter en påse S33

06:30 Bubbel bubbel...

Föutom att jag måste diska och städa idag så funkar det väligt bra att brygga på en vardag

Sv: Kvälls bryggning

Med bra planering och enkla mäskscheman brukar min bryggtid ligga på runt 5 timmar.
Visst kan man göra det en vardagskväll om man inte har något annat för sig.
Jag vet de som också delar upp det på två kvällar i rad.
Första kvällen mäskning och lakning.
Andra kvällen kokning och kylning.

Att dela upp koket tror jag är ganska riskabelt.
Jag lät mäskkärlen vara tills kvällen efter och lukten var nästan kväljande när jag öste ner innehållet i soptunnan. Det är nog ganska lätt att få bismak pga att nån biologisk process hunnit starta.

Jag ska nu ta och köpa en 36L gryta istället för mina två 10L ikea grytor.
Det jag är lite orolig för är hur pass lång tid och hur bra det kokar med en så pass stor gryta på bara en platta. Jag har iof en mordern glashällsspis men jag är ändå lite undrande. Är det nån som har nån bra erfarenhet med kok i stor gryta? Hade inte tänkt mig större volymer än 28-29L

Skulle gissa att du behöver minst 2 kW effekt på plattan för att få ett rejält kok med en så stor mängd, men det beror såklart på hur isolerad grytan är.

Intressant postning, bra initiativ!

Det tar ju en bra stund att få igång koket i en riktigt stor gryta. Min stora gryta är på 25 liter, och jag har en induktionsglashäll, men det spelar ingen roll, det är långsamt ändå.

Efter att ha funderat en del kom jag fram till min nuvarande process, där jag lakar ner i de mindre grytorna (7-10 liter) successivt, och så snart de är fulla ställer jag dem på spisen. När den första batchen är urlakad fyller jag på lakkärlet med lakvatten, häller över den nu nästan kokande vörten från grytorna med den första batchen till 25:an och fortsätter laka andra batchen, återigen i de mindre grytorna.

På så sätt kan jag använda fler plattor för upphettningen av vörten. När vörten väl kokar funkar även den stora grytan bra.

En 25-liters gryta är egentligen för liten för normalstora bryggprojekt, men med en normal spis med fyra plattor är det ganska effektivt att jobba med en stor gryta och två eller tre mindre grytor för dekoktioner, uppkok etc.

/Per

Think globally. Drink locally.

6 Senast ändrad av Kenneth (2006-09-01 06:56:29)

svensson.lu skrev:

Att dela upp koket tror jag är ganska riskabelt.
Jag lät mäskkärlen vara tills kvällen efter och lukten var nästan kväljande när jag öste ner innehållet i soptunnan. Det är nog ganska lätt att få bismak pga att nån biologisk process hunnit starta.

Jag ska nu ta och köpa en 36L gryta istället för mina två 10L ikea grytor.
Det jag är lite orolig för är hur pass lång tid och hur bra det kokar med en så pass stor gryta på bara en platta. Jag har iof en mordern glashällsspis men jag är ändå lite undrande. Är det nån som har nån bra erfarenhet med kok i stor gryta? Hade inte tänkt mig större volymer än 28-29L

Mäsken ska man nog städa undan direkt. Nu var det fråga om att laka ur sötvörten och koka den dagen efter.
Har du lakat i 75 grader så är det inte många kusar som överlever. Om man lakar ner i en jäshink och sätter på locket och vattenlåset bör det inte hända särskilt mycket på ett dygn.
Kokningen dagen efter tar effektivt kål på de evetuella microorganismer som smugit sig in.

Angående hur stor volym man kan koka på en vanlig spisplatta så tycker jag enligt min erfarenhet att man helst inte ska gå över 25 liter. Det tar väldigt lång tid innan det kokar upp och det blir svårt att hålla igång ett bra kok om man har för stor volym.
De moderna glashällsspisarna verkar också ha inbyggt övervärmningsskydd. Termostaten verkar slå ifrån då och då. Den nya jag köpte för ett par år sedan har inte alls samma sprutt som den gamla klassiska spisen jag hade. Det tar längre tid att koka upp samma volym med den nya.

Tor har provat att brygga och laka ur en dag, och koka nästa dag - det gick alldeles utmärkt och han fick en riktigt bra Scottish 60/. Så var inte nervös för det.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

8 Senast ändrad av svensson.lu (2006-09-03 21:26:41)

Har nu testat spisen och mina 10L grytor och kommit fram till att den borde ge ca 1.7 kW effekt. Värmeemisionen från grytan är ca 200W.
Om mina beräkningar stämmer så bör det ta lite mer en 60 min att värma upp 25L 50 C vört till kokning. Frågan är om det räcker. Emmisionen lär ju vara högre i en större gryta. Det hade ju varit skönt att slippa allt blaskande med varm vört och spädningar. Sen så har jag snart en plattvärmeväxlare som jag kan koppla i direkt på en kran till 36L grytan.

I nästa brygg ska jag göra en satslakning som kommer att ge två 9L lakninger och koka de var för sig och sedan späda ner i jäshinken till 25L. I mitt kvällskok så blandade jag båda lakningarna och kokade ner volymen till 18L.
Nackdelen blir lite mer räknande för humlen men det kanske spar lite tid och förenklar det hela lite mera.