Jag använde ca 3g/liter som verkar vara den rekomenderade mängd i ett partyfat och nej. Nej det blir inte lika mycket kolsyra som när man använder 6/g liter i flaska. Som du säger så borde ju mängden kolsyra vara proportioneligt med antal gram socker per liter oavsett hur många liter kärlet innehåller. Jag fick öppna mina fat och tillsätta mer socker i efterhand.
Gissar att anledningen till den rekomenderade lägre mängden socker i ett partyfat är att headspacet i ett fat är mindre i förhållande till antal liter än i en flaska. Ett för litet headspace kan ge ett för högt tryck och deformerade fat / sprängda flaskor.
Lösning: Prima i fatet med samma mängd som du normalt skulle använt om du flaskat men se till att plugga det med en propp med 2,5 bars säkerhetsventil. Finns att beställa här på Humle bla.
Ett problem som du kan stöta på dock är att det skummar överdjävligt när du väl ska tappa ett glas från fatet.
Lösning: När du ska montera kranen, tryck ner ventilen så att den sjunker till botten och låt trycket i fatet få "blåsa ur". Sätt sedan i kranen och pytsa försiktigt i lite kolsyra tills flödet är ok och utan för mycket skum.
/// M
"Trying is the first step toward failure."