1 Senast ändrad av assvinn (2006-08-22 20:41:04)

Ölresa i Danmark

Tjenare! Tänkte berätta om en liten resa som blev en glad överrskning i ölens tecken.

Var och seglade med farsgubben nyss. Vi for ner till Tyskland via stora bält och gick hem till Göteborg via lilla.
Jag hade räknat med att testa lite olika öl och främst då veteöl i Tyskland men inte i Danmark direkt. Har alldrig gillat vete öl så tänkte ge dem en ärlig chans.

På vägen ner märkte jag att i Danmark frodas småbryggerierna! verkar i alla fall så...

Har inte hunnit smaka några än då jag inte ville smaka dem varma i plastglas ömbord och de står nu i "säkert" förvar hoss föräldrarna. Kan inte berätta mer om dem nu och kommer tyvär inte ihåg namnen på bryggerierna men skall berätta om jag finner något guldkorn. Var en del intressanta nämligen. En som är humlat med kottar i 3 veckor! skall bli mycket intressant då jag själv skördat lite humle på sommarstugen som jag tänkte använda mig av.
Sedan var det en med äpple i, en stout bryggt på enbart en mörk malt har jag för mig osv...

De var ganska dyra runt 40 kr för en flaska men det kan det vara värt hoppas jag, om inte bara för intressets skull...
Köpte några flak "vanlig" öl för samma pris väl nere i tyskarnas rike för kvantitetens och ekonomins,(samvetets), skulll...

Nu till ölhistorien i Tyskland. Vi gästade Burg detta "mecka" för ölstinna svenskar och danskar. De hade förvånandsvärt inte en enda vanlig pub men en hel del restauranger med ett i svenska mått mätt bra ölutbud. Men blev inga direkta upplevelser  förutom en veteöl som jag inte kommer ihåg namnet på tyvär men finns det en finns det säkert fler godingar även i denna typ... En lite lustig incident var när farsan trodde han blev serverad skämd öl pga av grummligheten och ej gav den annars så vanliga dricksen till servitrisen... jag förklarade snabbt när han kom tillbaks till bordet med våra aldelles prima veteöl.

I hopp om att testa ännu en sort beställde jag in varsin Allterwasser som båda höll på att sätta i halsen! Det måste ha varit någon blanding av sprie och öl! kan vara något i stil med engelsmännens snake-bite som är en del cider och en del öl om jag inte missminner mig. är det någin här inne som druckit denna dryck eller vet något mer om den?

sen var det hemväg via lilla bält. Hittade ett bryggeri som även sålde malt på Samsö. men tyvär han jag inte besöka bryggeriet då tidsschemat var ganska tajt. men köpte med mig ett par öl i allfall.

Trodde itne det fanns några mindre bryggerier i danmark alls pga av öljättarna och inget bolag men se där hade jag fel. Tycker dessutom mig ha märkt en avsevärd skillnad i ölutbudet i butikerna de senaste fem åren. Det finns nu i de flesta större butiker som jag vart inne i en rad olika märken med olika prisklasser, allt från klosteröl till för mig okända portrar mm.

Nåja det var allt jag hade att berätta. hoppas någon vet vad allterwasser är för något och om det finns någon pubkultur i resten av Tyskland? Skall skriva lite ölen när jag testat dem.

Ha det gött och håll ögon och mun öppna i främande länder för främande öl!

Bättre att ha någonting att glömma än inget att minnas!

2 Senast ändrad av jan_johansen (2006-08-22 23:34:27)

Sv: Ölresa i Danmark

Hej Assvin

Ja, någonting är på i mitt "dejlige" hemland. Men låt dig inte bli så där lockat, eftersom kvaliteten av dessa är ofta tveksamma, men det är  några bryggerier som dock bryggar riktigt gott öl ändå.

Musikbryggeriet DaCapo har jag bara provat en av - deras stembeer, Rubato men den var riktigt bra, fast nu var man är i lite väl fixerat iblandt på typriktighet osv, lite mer maltig och mer karamelsötma än t.ec Anchor Steam Beer.

Grauballe Bryghus - mitt lokala öl - har bara testat deras enbär stout, och den gillar jag väldigt mycket. Det finns också ett annat bryggeri där jag kommer ifrån (Silkeborg) - Virklund Bryghus (liten forstad) men detta är inget att skryta om tycker jag.
Hmm låt mig se - ja - Raasted Bryghus - detta är underbart öl. Har testat deras IPA Carscade, och Brown Ale+ och jag var underbara - särskild Carscade IPA'en. Detta är förövrigt Danmarks yngsta brygmästare - Martin som han heter - han är bara 25 år gammal och bekräftar att de unga måste sparka bort de gamla (hint hint smile )IPA Carscade är bästa IPA jag har köpt någonsin fast jag har å andra sidan inte haft möjlighet att testa några stora amerikanska som Great Divide Hercules Double IPA.

Den som var torrhumlat i 3 veckor skulle väl inte vara "Wintercoat Double Hop"? Här var det nämligen humle med i både masken, kokats och sedan torrhumlat. Jag har bara testat India Gold från samme bryggeri som också är en IPA, och den var hyfsat. Brøckhouse är ett gott stabilt produkt, och särskild deras IPA är riktigt god. Deras Rød är också fin. Sedan är det ju Ørbæck som ska tas med lite försiktighet. Deras gamla serie av öl som Fynsk Forår (med fläderblommor), Half & Half (Porter och Pilsner), Brown Ale, Bock är alla riktigt goda särskild Brown Alen, men på sistone har de bryggat konstiga grejor. Refsvindinge har deras Skibsöl som är en extrem rökig svagdricka, och HP Bock (Højt Prioteret Bock). Bøgedal Bryghus är en historie i sig. Brygmästaren där vägrar att använda pumpor när vörten ska flyttas runt, och användar bara hinkar när detta sker. Brygmästaren ger bara satsnummer/batchnummer åt sina brygdar, och klassificiera dem ej, utan det står t.ex. Bøgedal Bryghus nr 49. Type: Gylden, let bitter. Han kallar med andra ord inte detta för Pale Ale, eller något som helst eftersom det "är bra öl" och ölet är levande och kan förändras mot något annat än bryggaren hade tänkt sig. Därför är det bara öl. Bøgedal Bryghus nr. 49 är UNDERBAR kan jag säga:-) Thisted Bryghus har Limfjordsporteren, som är fantastisk - ren världsklass!

Det var lite om vad du kan förvänta. Men bryggerier som Fur, Baggårdsbryggeriet, Herslev, Søgaard Bryghus mm är något man inte bör spendera för många pengar på.

Bryggerierna skjutar upp som svampor i DK men en del försvinnar igen, eftersom de inte säljar tillräckligt. Nu är det dyckt upp ett bryggeri på Grønland som ju också tillhöra Danmark, och gissa var de hämtar sitt bryggvatten, och som de marknadsföra sig intenst med? Det är "nästan inte till att gissa" - jag tycker i allafall deras marknadsföring påminnar om Lapin Kultas....Någon som kan gissa? smile

Behövar jag säga att en kväll i Danmark gick jag till min lokala benzinmack och köpte där Gourmet Bryggeriet Fin Ale (deras enda bra öl som är en amerikansk inspirerat ale, men dock för lite humle enligt mitt tycke), Fullers London Pride och Sierra Nevada Pale Ale smile Och ja, det finns bra sortiniment. Prova Voldby Købmandsgaard nästa gången du kommer till Danmark (www.vin-og-gaver.dk) - Danmarks största sortiniment i en enkelt butik - mer än 600 olika ölsorter.... smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Ölresa i Danmark

Så, dricker nu en av ölen. I.R.A , india red ale bryggt av ölfabrikken.
Det är en riktigt spännande öl som smakar mycket och alldeles alldeles underbaart.
Den är hummlad som jag förstått det i tre veckor med hela "humleblomster", måste väll vara kottar eller?
Den smakarnågot som jag inte kan sätta fingret på men himmla gott. det är en del karammelmalt i den. Den har en beska av humle men en helt annan arom och smak. man kan antyda humle på aromen men jag tycker inte det smakar hummle direkt utan någonting annat, svårt att beskriva...

Är det någon av er som prövat en så pass annorlunda humling elelr har åsikter om det vore det spännande då jag har en del kottar från sommarstugan som skall bryggas på.

Hur som hälst är det en riktigt god och spännande "IRA"... Har för mig att jag fan den på Läsö men inte helt säker.

Ha det gött alla bryggare och testa mer öl!!!

Bättre att ha någonting att glömma än inget att minnas!