Fuggle hela vägen igenom?

Hej!

Jag har haft en liten bryggpaus men nu kunde jag inte hålla mig längre. Håller på att brygga en brittisk brown ale. Tanken var att jag skulle ha EKG humle i både som bitter, smak och arom. Men det visar sig att lapparna från förpackningarna fallit av på några paket i frysen så jag vet inte ens om jag har EKG  hemma. För att kunna nå upp till namnet britt så tänkte jag ta den enda brittiska humlen jag har hemma istället, nämligen Fuggle.

Vad har ni för synpunkter på Fuggle rakt igenom? Tycker mig minnas att Fuggle inte passar så bra till alla humlingarna.

Nu rycker det i fingrarna igen i alla fall, länge sen sist men nu börjar jag redan planera nästa brygd samtidigt som jag brygger, kanske är det för att ölen är slut också tongue

Sv: Fuggle hela vägen igenom?

Om du bryggar britisk brown ale ska du hålla igen med smak och aromhumle - här är det malten som ska dominera. Visst kan man tillsätta lite (väldigt lite) smak och aromhumle, men grejen är fortfarande att malten ska dominera. Ge den gärna även ett långkok och se vilka härliga smakar det kan utveckla så som rossin, lakrits (dark crystal), mörk frukt osv  - mums:-)

Ska du äntligen använda lite smakhumle undvika blommiga sorter (brooklyn brown ale är inte bra av precis den anledningen) och gärna en så neutral/ren beska som möjligt (typ Target som jag tycker ger en ren beska). Fuggle är dock ett bra val också.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

hej hop , nu har man slut öl , bryggde en lättpilsner i juni som vart kanon bra
den bestod av 1kg infusions mäskad pilsnermalt + lite karamäll malt och en
coopers ölsats använde saaz humle bla och min tillsats av bikarbonat och CaCl gjorde
att det fick som en mineral vatten lik smak , men det tog sin tid att mogna och bli gott
ca 4 veckor i kylskåpet primär jäsningen var över på 3 dagar .

väntar tålmodigt på att rötmånad och värmebölja
ska ge sig , planerar att starta en stark pilsner och en lättpilsner och efter det
tänkte jag försöka mej på Brown ale är förtjust i Newcaslte brown ale

så ja kommer att behöva några råd angående brown alen
undrar vilka maltsorter man ska ägna sig åt , den är ganska mörk i färgen (newcasle)
borde bli nått mörkrostat och kanske pale ale malt , jäst tror jag på safe ale fast den
är lite snål med smaken ... budvar är mycket bra på lämna restsötma
har inte provat nån ale jäst förutom safeale S-04 , kanske ska man ha london ale jäst

och så var det ju det här med ph värdet tycker att det spelar stor roll
mörk malt sänker ph mer än ljus malt tror ja det var ,

Jag har en bra kombination för att få det bra brun, fast den är lite ovanligt men skit samma: Pale Ale (80%), Melanoidinmalt (15%) och Dark Crystal Malt (5%). Bli vackert mörkbrun.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

jan_johansen skrev:

Om du bryggar britisk brown ale ska du hålla igen med smak och aromhumle - här är det malten som ska dominera. Visst kan man tillsätta lite (väldigt lite) smak och aromhumle, men grejen är fortfarande att malten ska dominera. Ge den gärna även ett långkok och se vilka härliga smakar det kan utveckla så som rossin, lakrits (dark crystal), mörk frukt osv  - mums:-)

Ska du äntligen använda lite smakhumle undvika blommiga sorter (brooklyn brown ale är inte bra av precis den anledningen) och gärna en så neutral/ren beska som möjligt (typ Target som jag tycker ger en ren beska). Fuggle är dock ett bra val också.

/Jan

Hmm. Okej men jag har utgått från ett recept på SHBF och gjort om det lite. Har använt pale ale, crystal och rostat korn. Sen så lakade jag nog ur lite mycket så vörtkoket vart naturligt längre och då blev det ju inte längre någon aromhumling vilket kanske var alldeles utmärkt då? Något bittrare än beräknat blir den nog men jag tror nog jag kommer få mer öl än väntat (kyler just nu) och då blir ju humlemängden lite i underkant vilket också kanske blir bra.

Kommer tillsätta Irish ale jäst vilket jag tycker ska bli spännande då jag bara använt den i mörk öl förut. Irish ale jästen var med i orginalreceptet så det kan ju inte bli så himla fel.

Hoppas bara att jag inte får en infektion då jästen var en aning trög plus det att det är ju rötmånad nu, men jag kunde inte hålla mig tongue

Norrengelska kan man fint ha smak och aromhumle i, men det inte så mycket som man kan i amerikanska. Sam Smith Nut Brown Ale är ju en riktigt bra öl fast det också ingår lite smak och aromhumle i den: http://www.merchantduvin.com/pages/5_br … n_ale.html 
Annars är det ju ingen som kan säga det här och det här ska det vara - man kan alltid göra sina egna tollkningar av olika typer av öl...ingen sägar ju till Nils Oscars Bryggeri att Kalasöl inte är en Märzen/Oktoberfest bara för att det ingår aromhumle. Och om ölet är bra är det ju slutligen bara din mening som räcknas. Vad som är världans bästa öl för en person, kan vara den sämsta för en annan. Jag uttryckte bara mina funderingar om jag skulle brygga en Brown Ale (vilket jag redan har gjord som en var typriktig pga julkryddning) och ska göra igen (amerikansk brown ale - fast en version med mindre smak och aromhumle) och inget annat:-) Jag bryggde två gångar i augusti förre året - keine problem:-) Det lukter inte heller fult nu där min yul-brown ale jäsar på:-) Men det får jag veta imorgon när jag omtappar den:-)

/Jan

ALBA GU BRATH

tackar för det , ja tror nog att det ska gå fint med alen
har också varit in på bryggarföreningens hemsida ..
russin tror ja skarpt på att det kan ge lite bekanta smaker

Vill bara säga att det luktade fantastiskt i primären och smakade helt ok vid omtappning. Jag tror på den här ölen, men den blir nog inte så typiskt brun britt då humlen verkar ha ett litet övertag. Men huvudsaken är ju att det blir gott. Humlen mildras ju dessutom av med tiden.

Kan knappt hålla mig tills jag får brygga igen smile