Taskigt filtrerad öl

Av en eller annan anledning jag inte orkar gå inpå var ölen taskigt filtrerad när jag tappad den på flaska samtidigt som jag fuskade med klarningen.
Förutom att det ser illa ut med grummligt öl, smakar det sämre eller har de andra effekter på färdiga resultatet?

Sv: Taskigt filtrerad öl

Du har helt fel: Det ser illa ut med filtrerad öl, och det smakar dessutom bättre när det inte är filtrerad:-) Riktigt öl är aldrigt filtrerad så är det - man kan lätt få det rätt så klart ändå och om man har tålamod med klarningen, kristalklart. Så är det:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Det är bara att instämma med föregående talare. Det är enbart positivt att ölet inte r filtrerat, och det har absolut ingen annan menlig inverkan än disigheten, snarare tvärtom. Om du vill ha det kristallklart är det bara att vänta lite med att dricka det.

Think globally. Drink locally.

Menar inte fabriks filtrerad, jag krossade malten för fint och det trasslade med mäskandet så det var allt annat än kristallklart när jag kokade humlen etc. såg mer ut som nyponsoppa än öl sad

Men vid buteljeringen då?

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

6 Senast ändrad av NinjaRövardotter (2006-08-13 18:42:15)

Haha jadu Jan. Det var på sommarens varmaste dag och jag fick totalt hjärnsläpp så jag tappade upp ölet på flaska ist för till sekundären smile och ingen känner sig dummare än jag hihi.
Smakade en flaska idag och det smakade inte vackert. funderar på att chansa med att korka upp alla, hälla på damerjanen och låta klarna för att sedan tappas på flaska igen.

Först öl, nu vin - och jag är förvirrat??????:-)

ALBA GU BRATH

Haha sorry, skrev lite fel, ska såklart vara ölet smile får editera posten.

tappa inte ölen tillbaka. Erkänd dig besegrat denna gången istället, och revanchera dig starkt nästa gång. Det är mitt råd till dig:-)

ALBA GU BRATH