inkoppling av beer gun

hej allihop

hur ska man egentligen koppla in beer gun till fatölsanläggningen? jag köpte ett fatölsystem här på humlegården, men med den regulator som hängde med kan man ju bara förse corneliusfatet med CO2. enl instr till beer gun ska man ju även ha CO2 till "pistolen".

har jag missuppfattat allt eller behövs mer grejor än beer gun, connection kit och fatölsanläggningen?

hjälp!!

t

Död åt Reinheitsgebot!

2 Senast ändrad av Felix (2006-08-12 10:11:44)

Sv: inkoppling av beer gun

Hej

Jag har ingen erfarenhet av beer gun men vad jag kom fram till efter att ha läst lite på tillverkarens hemsida är att man behöver en förgrening på co2 regulatorn
är den ena slangen kopplas till fatet å den andra via en kulventi till beer gun.

En annledning kan vara att fylla flaskan med co2 före man fyller på med öl så att det inte exponeras för syre.

Men som jag sa innan har jag ingen erfarenhet än, har tängt att  beställa en beer gun så fort de får hem den kapsylapparaten jag vill ha "Duemille" på lager igen.

Sv: inkoppling av beer gun

Hej
Jag tappade öl från fat med beer gun idag. Jag har en vanlig Y-förgrening (från humlegården) från gastuben och kopplade den ena till öl-Gun och den andra till fatet. Jag fick sänka trycket i fatet till c:a 0.5 bar och körde samma tryck till öl-Gun. Detta funkade jävligt bra kan jag säga, skummade knappt alls.

Tappade bara 12 flaskor mest för att testa och när jag hade fått upp tekniken så gick det rätt snabbt och smidigt.