Malt Kross

Hej hopp alla glada.
Fick ett tips som jag tänkte höra mig för om det finns några åsikter på.
Är i behov av en malt kross och fick av en kompis rådet att testa med en pastamaskin, går det att göra lasagne så. Undrar bara lite om det kanske finns någon som har testat detta, eller kanske kan tänka sig att testa. Känns onödigt att köpa en pastamaskin om det inte funkar, så om någon har en hemma får dom gärna provkrossa och rapportera resultatet (tack på förhand)

Annars kanske det kan finnas tips på var man kan komma över en malt kross till rimligt pris, har även fått tips om att försöka få tag på en foderkross (används i stall till att krossa havre). Alla förslag motages med glädje.

Sv: Malt Kross

Det verkar ha dykt upp en maltkross i humlegårdens hemsida, som enligt hemsidan väntas hem i januari?

Jag funderade själv på en pastamaskin ett tag men alla jag tittat på har släta runda valser och jag tror kornen skulle slira? Jag har inte provat men misstänker att man måste nog ha en räfflad vals för att det ska fungera?

För småkross som karamellmalt och liknande har jag en kaffekvarn som är justerbar. Kostade 115 kr på fullerö handel utanför uppsala, men jag tror även clas ohlsson har men de är dyrare.

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0 … p;sw=12748

Problemet är naturligtvis dels att skalen mals ned, samt att kapaciteten är låg. Men till småkross tycker jag den fungerar bra.

/Fredrik

Ok tack för tipset verkar intressant med kaffekvarnen, får kolla upp det då jag för tillfället bor i Ua så...

Det går dock långsamt. Så köp den inte för att mala stora mängder. Men jag tycker den är OK fär små mängder.

Har man problem med lakning har jag testat en kombination av tesil modell större, samt vita bomullsdukar på metervara(billigt) som jag tvättar och kokar först. Fungerar väldigt fint som filter i liten skala. Jag har flera lager grövre bomullsduk så kan man rulla under lager för lager allteftersom det proppar igen. Proppar inte igen så fort som kaffefilter men silar bättre än en vanligt tesil som bara tar bort stora bitar. På så sätt fick jag vört som var nästan helt klar sånär som på grumlande proteiner och sånt. Trots att jag hade massvis med såväl mjöl som finmalt malt. Ingen praktisk lösning för stor skala kanske men fungerar fint i köket.

/Fredrik

Jag använder en pastamaskin från IKEA.  Som du säger är det problem med att valsarna är släta, dvs att malten bara slirar.  Jag har ritsat in spår  i valsarna för att få bättre grepp.  Nu fungerar det ok, men jag skulle inte vilja krossa några större mängder (typ flera kilo)...  Jag är inte helmaltsbryggare, så det duger för mig.

Slet bort veven på min kvarn och det visade sig att det gick utmärkt att koppla på en sladdlös skruvdragare direkt på axeln som är kvadratisk. Man blir lätt vansinnig om man ska mala mer än 100 gram, även om det går. Med skruvdragaren gick det avsevärt snabbare.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kvarn.jpg

Det går inte att jämför med en kross, men jag krossade 500 gram choklad och rökmalt idag och det gick fint. Med några kg korrekt krossat kort var det inga som helst problem med lakningen heller.

Lyckades äntligen få tid att sätta årets första brygd i år av lite ihopplock jag hade hemma. Testar även safeale S-04 för första gången i full skala. Ska bli spännande.

/Fredrik