Biab effektivitet

Senaste 3 gångerna jag bryggt har jag kokat upp en extra gryta med vatten. När mäskningen är klar och jag låtit biab-påsen droppat ur ett tag hissar jag ner den i ett kärl som sitter på toppen av grytan, öppnar påsen och sköljer vattnet (78 grader) över malten. Fick för mig att man lättare skulle få ut sockret ur påsen om man "tvättade" malten lite. Senaste 3 gångerna har jag fått 90 % effektivitet på ett rätt lättsamt sätt tycker jag.

Det jag funderar över är om det finns några nackdelar med detta. Har smakat 1 av ölen än så länge och den smakade riktigt fint både enligt mig och några kompisar. Det lilla jag läst mig till annars är ju att den kan bli lite blaskig öl om man har för hög effektivitet, men den vi smakade led då inte av nån blaskighet enligt oss i alla fall.
Har redan fått erfara en liten nackdel, fick så mycket öl i jäskaret vid senaste bryggningen så det har stått och sprutat ur jäsröret nere i källaren.

Provat leta lite på forumet efter nån liknande variant men hittade inte riktigt vad jag sökte efter, men hoppas jag inte dubbelpostar eller vad det heter, är inte så haj på den sökandet tror jag.

Sv: Biab effektivitet

Det du beskriver är att av de tre tillfällena man tillsätter mera vatten i metoden max-BIAB. De övriga två är att tillsätta vatten under koket och i jäshinken. Jag skulle vilja påstå ju tidigare ju bättre. Själv för egen del räcker det oftast att laka ur maltpåsen för att få ut önskad batchvolym på en 36l gryta. Fick på senaste bryggningen ut 29l (OG 1,054) genom att laka påsen med 8l vatten innan kok.