Jäskammare med BrewPi
Jag har tidigare styrt mitt jäskammar-kylskåp med en universaltermostat. Det fungerar egentligen tillräckligt bra, men för att göra lite materialsport av det hela (samt få lite mer roliga funktioner) så bestämde jag mig för att bygga ny styrning med hjälp av BrewPi:
Det är en Arduino som med ett par temperatursensorer och PID-reglering styr några reläer som kan styra nerkylning och uppvärmning. Reläerna kan man t.ex. sen koppla direkt till kompressorn på ett kylskåp, eller på annat sätt styra något som kyler och värmer. Jag valde att bygga en låda med uttag som jag kopplar in kylen och en värmelampa till. Detta för att göra det lättare att flytta över styrboxen till ett nytt kylskåp när det är dags.
Man kan styra och ställa in BrewPi:n via vridratten som sitter monterad, men man kan också koppla in en dator via USB. Då kan man göra mer inställningar och dessutom via ett web-gui få snygga grafer på hur jäsningen går. Det enklaste är att ha en RaspberryPi direkt ansluten som bara gör just det.
Boxen har tre uttag: till det blåa kopplas kylningen, till det röda uppvärmning. Det vita är alltid på, och där kopplar jag in en fläkt som cirkulerar luften inne i kylskåpet. Som värmekälla har jag en 60W keramisk värmelampa. Fläkten är en vanlig 12v 120mm datorfläkt.
Man kan notera att jag har fyra reläer. Egentligen skulle det bara behövas två (ett per uttag som ska styras). Men jag vill vara säker på att alltid bryta fasen, och den hamnar ju på olika ledningar beroende på hur jag vänder stickproppen där jag kopplar in boxen, så jag bryter helt enkelt både fas och nolla.
Med kylen jag har och med 60W värmekälla så kan jag hålla allt mellan 3-4 minusgrader och 35-40 plusgrader, så det fungerar utmärkt till allt mellan kallkraschning och jäsning med Wyeast 3724 (kräver typ 35 grader). ![]()
Hela albumet här:
http://imgur.com/a/lUDzO

Så här ser den färdiga boxen ut.

Inuti. RaspberryPi till vänster, Arduino och LCD-display till höger.

Web-GUI:t.