1 Senast ändrad av Björn Petersson (2014-11-23 16:20:09)

Aktuellt om svensk humle

Här är en högaktuell händelse i ämnet. En inbjudan som skickades till Linköpings Hembryggarförening. (Inbjudan till seminariet är en PDF-fil men jag begriper inte hur en sådan ska sättas in/länkas i ett inlägg på det här forumet. Jag har dock kopierat texten - längst ner- utom citat) Redigerat: på den här hemsidans kalendarium kan PDF-filen hittas www.vretakluster.se

"Jag har under några månader deltagit i projektet Humleproduktion i Östergötland – en förstuide där det långsiktiga målet är att få fler att börja odla humle – helst i samverkan med bryggerier/kunder så att man kan styra mot rätt kvalitetsparametrar.

Den tredje december har vi slutseminarier på Vreta kluster (mellan Linköping o Ljungsbro) och det vore kul om många bryggare (nya som gamla) skulle vara intresserade av att delta. Jag skickar därför inbjudan till seminariet till er och hoppas att ni kan sprida den till era medlemmar.

Hör gärna av er om ni har några frågor eller nåt ni vill snacka om.

Jesper Lindström

Företagsutveckling

SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB

Vreta Kluster

Järngården 13

590 76 Vreta Kloster

Tel: 010-516 66 07

Mobil: 076-127 26 24
E-post: jl@sik.se

Internet: http://www.sik.se "

Lokalproducerad humle- en framtidsgröda?
-Är du intresserad av att börja odla humle eller brygger du öl och är intresserad av en lokalproducerad humle?
Den 3/12 presenterar vi resultaten från förstudien Humleodling i Östergötland. Studien har genomförts av en tvärgående projektgrupp som undersökt förutsättningarna för odling, skörd, torkning och marknadsföring av lokalproducerad humle i Östergötland. Vi presenterar i seminarieform våra slutsatser samt vilka möjligheter som finns för dig som odlare och bryggare.
Seminariet hålls på Vreta Kluster, Linköping och startar med lunch.
Kostnad 250 kr per person, lunch o fika ingår.
Program
Lunch på Vreta Kluster
Presentation av förstudieresultat. Jesper Lindström SIK, Linnea Persson, Hushållningssällskapet Gunnar Lundin JTI, Lovisa Eliasson SIK,
Renässans för gammal Svensk Humle Else- Marie Strese Nordiska Muséet, Julita Gård
Fika
Att tänka på vid humleodling Kirsten Jensen Länsstyrelsen i Västra Götaland
Är humle alltid humle – Genetiken bakom
Jenny Hedenberg LiU
Anmälan
När?
Onsdag 3 dec 13.00-ca 17.00 (Lunch kl 12.00) Var?
Vreta Kluster, Klustervägen 11, 590 76 Vreta Kloster
Karta: www.vretakluster.se Kostnad:
250 kr (ink moms), betalas på plats med kort Anmälan till:
jesper.lindstrom@sik.se
senast torsdag den 27 nov. Ange speciella kostönskemål
Frågor
Ring Jesper 076-127 26 24
?