Jag har inget värmeelement i mitt mäskkärl, jag ser inget större behov av det. Viss begränsad stegmäskning fungerar ändå utmärkt med ett infusionsschema. Denna mäsktunna är i 100% plast, dubbel falskbotten etc och fungerar för mig.
Min tester gällde koket och hitta en bra och billig lösning. Bra och dyra lösningar finns ju som bekant alltid att tillgå, så det är liksom inget "problem".
Mina slutsatser såhär långt är att plasthinken tycks tåla kokning bra. Problemet var vattenkokar elementat jag använder korroderar, så det var inget bra. Något problem med att den bränns hade jag dock inte. Koppar eller mässingselement vill jag inte ha. Det tilltalar mig inte, och känns inte idealt. Kokarelement i rostfritt/syrafast stål finns men de är dyra - och då är det inte en billig lösning längre, vilket var halva poängen.
Mina två invändningar mot mitt gamla system att koka på spisen i köket var främst två.
1) Eftersom jag har flera kastruller, på plattor med olika effekt haltar koket och en kastrull kokar som tusan med en kastrull knappt sjuder. Det gör att man måste ta tid på varje kastrull för sig.
2) Synd att behöva blockera köket under bryggningen, när jag råkade ha en ledig bänk i tvättstugan som dessutom har ett vädringsfönster, ventilationstrumma, våtrumstapeter och grovtvätt ställ.
Jag hade kunnat leta efter begagnade kokarelement i rotsfritt och göra mer tester men min lösning blev istället att
skaffa mig 2 st rostfrit 15 liters kastruller... (som jag egentligen redan hade)... sedan köpte jag två stycken lösa elplattor på ÖB på vardera 1.5kW för endast 99 kr styck. De krävde ett handgrepp för att undvika att termostaten bryter effekten under koket. Men det var gjort på 5 minuter, utan andra verktyg än skruvmejsel.
Nu har jag alltså en mobil kokplattform på 2 x (15 liter x 1.5kW), och det var billigt. Jag har dessvärre inte hunnit göra så mycket mer tester med den. Jag kan nu ställa den var jag vill, på lämplig värmetålig bänk. Jag har en vanlig arbetsbänk i i trä tvättstugan som jag köer med.
En fördel ur servicesynpunkt är att om något gör sönder så är det bara standardelar... en vanlig enkel kokplatta... vanlig enkel 15 liters rostfri kastrull som finns nästan på alla snabbköp... vanliga enkla jäshinkar till mäskningen som också finns nästan överallt... och ingenting är sådär överdrivet dyrt...
/Fredrik