Jag använder 30 literstunnor till primärjäsningen men jäster oftast 20-22 liter öl. Men jag har även 10 liters och 5 liters dunkar. Jag är lite paranoid så jag brukar antingen
1. Tappa öl i 2 st 10 litersdunkar, alt nåong 5 liters dunk också beroende på hur mycket öl det är.
2. Fylla ev gasfickor i sekundärjäsningskärlekt med CO2, antingen från tub eller genom att ruska runt den befintliga ölen så att den frigör den lösta gasen.
Jag tror det är två saker som *kan* hända, det ena är ju att när man har en behållare med etanol och mycket luft så kan ev små mängder av ättiksyrabakterar växa till sig. Detta kan vara en realitet, det har aldrig hänt mig i sekundärjäsningen, men väl i förkulturen när jag varit för generös med lufttillförseln.
Det andra som kan hända är att ölen oxideras. Men det går nog relativt långsamt. Jag har dock gjort ett experiment för att testa detta. Jag tog ca en halv liter färdig öl, som jag häller i en 1.5 liters PET flaska, dvs 0.5 liter öl + 1 liter luft. Denna fick sedan stå med kork på i ett par månader, jag ruskan även flaskan ordentligt några gånger
Efter två månader hade jag dels en svag syrlighet sannolikt pga ättiksyrainfektion, samt klara oxidationssymptom. Doften var sunkig, ungefär som kokt öl luktar när man kokat bort alkoholen, dessutom så var det en kraftig *eftersmak* av blöt pappkartong.
En gång när jag bryggt på acetobacter kontaminerad jästslurry (ett experiment) skippade jag omtappningen och lät den stå några veckor längre på primären istället. Jag klarade mig undan felsmaker. Håller man luft borta så har de små krypen bakbundna händer.
Jag tror inte det är någon omedelbar fara, men personligen så skulle jag för säkerhetsskulle inte vilja ha 10 liter luft över 20 liter öl längre än nödvändigt. Om du inte har någon mer passande ekundärbehållare skulle jag försöka få ut luften under omtappningen, den gas som finns i ölen kanske räcker att forcera ut det mesta av luften.
/Fredrik