Mängd kryddor och örter till tinktur
Jag chansar på att slänga ut en fråga här. Tänkte fixa tinktur till två framtida bryggningar ikväll. Har köpt en kvarting och en 70:s vodka. I 70:s'en ska jag ha i russin och rostad mandel. Och där tänker jag att jag kan ösa på lite på känn eftersom jag kan både mandel och russin bra. Men i den andra tinkturen ska jag använda mig av 4 torkade örter/kryddor, varav 2 jag aldrig använt förut, så jag funderar lite på mängd.. Om jag inte får något svar så chansar jag och kör på så får vi se vad det blir! ![]()
Jag har alltså en kvarting vodka (350ml), och örterna/kryddorna är korianderfrön, isop, ljung och citronverbena. Korianderfrön och citronverbena har jag använt mig av förut, både i matlagning och ölbryggning, men isop och ljung har jag inte använt förrän nu precis när jag testade att brygga te av det. Gott te, fast jag hade i klöverblom också, som tog över smaken lite! Ska testa att brygga te på bara isop och ljung senare.
Mina misstankar, eller plan eller vad man ska kalla det är:
Korianderfrön och citronverbena är ganska dominanta, och jag skulle vilja framhöva isopsmaken lite grann. Ljungen vill jag bara ha en touch av. Så eventuellt lika mycket korianderfrön som ljung, hälften av den mängden med citronverbena och dubbla mängden isop (t.ex 10g ljung, 10g korianderfrön, 5g citronverbena och 20g isop). Frågan är ju bara hur många gram av varje ört/krydda jag ska ta?
På örtförpackningarna står det att man ska ha 1 tsk per kopp varmt vatten (för te). Så i runda slängar 5g örter till 2.5dl vatten, 1/5.. Ska jag då räkna på den totala batchmängden öl eller på kvartingen vodka när jag mäter upp örterna..? Det lutar åt att jag går efter kvartingens mått, annars låter det så överdrivet mycket. Så 1/5 av 350ml = 70ml/70g. Vilket också låter lite mycket.. Men 15g ljung, 15g korianderfrön, 30g isop och 10g citronverbena blir det i så fall om jag skulle gå på mitt exempel.
Någon som har input?