Humle funderingar

Sitter å funderar lite på de olika humle sorterna,
vad jag förstår används det olika sorter beroende på i vilket land
ölen kommer i från tex en tjeckisk pilsner är humlad med saaz.

Men är en del humle mer lämpad till att ha som bitter eller smak /arom
humle eller är en del helt olämplig att torr humla med.

Fundering nr 2 spelar det någon roll om det är en hög eller låg alfa %
i humlen det är ju bara mängden man juserar för att få önskad BU elller ?

Sv: Humle funderingar

alfasyran ger väl bara upphov till beska som jag förstått det, sen finns det oljor och annat som ger arom. en lågalfahumle kan t ex ha högre halt av oljor och lämpar sig då bättre som smak/aromhumle.
för att slippa använda så stora mängder humle så är det kanske lättast att använda högalfahumle till beskan. förutsatt att du gillar smaken alltså wink

En del sorter som t.ex fuggles eller styran goldings blir extremt gräsiga om man torrhumlar med dem vilket gör att ölen tar några månader extra innan man verkligen kan njuta utav dem. (och då är ändå den mesta av humlekaraktären borta).

Så ja det kan skilja ganska mycket. Men man ska inte vara rätt för att testa olika saker ändå. Blivit riktigt förtjust i en blanding av tettnanger, saaz och cascade på sistoende. Ger en frisk och kraftig karaktär men med mycket "öl" smak och doft.

Olika humle sorter ger också olika typer av beska vid samma IBU. Magnum ger förhållandevis mjuk beska medan vissa amerikanska högalfa sorter blir väldigt sträva och riviga.

Tackar för in läggen det har förklarat en del .

Tror ni man kan göra lite te på olika humlesorter för att kunna få en smak bild?
Kanske inte blir helt rättvist beroende på hur lägne det får ligga å dra i vatten men om man kör samma tid borde det funka. Är mest ute efter smak å arom bitterheten kan gärna vara låg för min del.

Finns det någon tabel / lista för olika humle å dess olje innehåll eller något annat medialt  på nätet?

Har en pillsner humlad med saaz på gäsning nu ,  skall bli spännande å smaka på.

Te med vatten ger inte en helt rättvis bild men det ger en hel del. Det är dock mest arom som du kommer känna. Finns en del olika tabeller för humle att tillgå. http://www.shbf.se/Hembryggning/PDFs/Humle.pdf är ganska bra tycker jag.

Annars har både brewboard och northen brewers forum en tråd som återkommer varje vecka som diskuterar olika humle sorter. Att få lite feedback från olika personer kan vara ganska bra gällande vad som passar i vad.

Tackar för tipset , ska genast kolla in på de andra  forumena

Feedback är alldrig fel, det skapar ju en bild som man kan ut gå ifrån

angåenge alfasyre/oljeinnehåll i humlen så har jag inte sett någon bra tabell på nätet men i "brewers handbook" av ted goldammer finns en suverän tabell. det är för övrigt en bok jag varmt kan rekommendera! den tar upp det mesta.