Filtrera vörten

Hej
Vi bryggde nyligen en APA. Detta var inte första gången utan har lyckats få denna öl klar och fin innan.
Denna gång ligger det väldigt mycket "skit" kvar på botten av flaskorna om man skakar på dom.
Hur kan det komma sig att det blev så mycket mer "skit" i den nu?

Samma ingredienser, samma koktid, samma mängd ingredienser mm mm

Den enda skillnad som gjordes var att på den första matchen som blev bra så hällde vi vörten genom ett saftfilter i ganska rask takt.
Den andra matchen filtrerades genom 2 lager av ny kökshanduk (pga att vi inte hittade vårt saftfilter) vilket tog en väldigt lång tid men man tycker att det borde ha blivit ett bättre resultat.
KAn det vara så att det tog för långtid för vörten att passera filtret och att därför tiden till kylning blev för lång ? Det tog säkert minst 1-1,5 tim att filtrera 17 L öl.

Vad kan man göra för att få så lite skräp i ölen som möjligt. Jag har hört att man skall undvika att filtrera för mycket efter som det kan ta död på smaken

Alla tips emottages !!!

Daddu Dj !

2 Senast ändrad av Andersdeo (2014-10-02 15:48:26)

Sv: Filtrera vörten

Jag filtrerar inte vörten efter kok, har ca 2 liter "trub" i botten på jästunnan. Kallkrashar sedan ölet. Blir väldigt blankt öl.
Så jag tror inte mängden "Skit" som hänger med ner i tunnan spelar så stor roll, snarare hur länge du låter ölet stå och klarna i tunnan, dvs "skiten" åker ner till botten. Kallkrash skyndar på detta. Jag tippar på att jäsprocesserna inte var identiska och det är vad som orsakar skillnaden hur grumlig slutprodukten är?!

Lite skillnad på saftsil och kökshandduk, kan vara det som gjorde det...

Hade hellre skippat kökshanduken och flyttat över utan filtrering

Ölet blir inte sämre av att jäsa med trub än utan, tvärtom enligt många.
De där jag har mycket trub i botten på jästunnan tenderar oftast att bli blankare än de med lite, om ölet är gjort för att vara blankt dvs.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Brandis skrev:

Ölet blir inte sämre av att jäsa med trub än utan, tvärtom enligt många.
De där jag har mycket trub i botten på jästunnan tenderar oftast att bli blankare än de med lite, om ölet är gjort för att vara blankt dvs.

Jag får blanka öl med eller utan trub i jäshinken. Men smakmässigt håller jag inte med om att det blir bättre med druv i jäsningen: http://www.lindhcraftbeer.com/2014/10/trub-vs-notrub/

Jag har själv inte laborerat och provat med eller utan.
Däremot så finns ett par podcasts där basicbrewing utlyste ett lyssnartest. Det var otroligt intressant. Många lyssnare delade sina batcher och jäste med och utan.
I dom allra flesta fall så blev den som var ofiltrerad med mycket grums bättre resultat i slutet. Flera smakade bättre och gav ett blankare öl efter vad jag minns.

Leta gärna upp, lyssna och kom och rätta mej om jag har nåt fel i detta.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

6 Senast ändrad av Lindh (2014-10-10 07:32:14)

Du har säkert helt rätt och det är möjligt att detta är resultatet för majoriteten, vilket är anledningen till att jag uppmanar alla att göra ett sånt här test själva. Att det blir skillnad kan jag säga men om skillnaden är bättre eller sämre är upp till dina smaklökar. Hur mycket skillnad det är och om det är värt att lägga tid på druvseparering får ni avgöra också. Jag tycker att det är värt det då jag gillar krispiga öl...

(dubbelpost av någon märklig anledning)

Tack för tipset att inte filtrera, det tar ju gansska  lång tid också. Apropå filterering så sa min leverantör av ölutrustning (Bryggbolaget i Märsta) att han hade fått påpekat att man ska försöka få bort alla maltrester från mäsken eftersom dom kan ge smakförändringar. Detta kan göras med dubbla BIAB-påsar för den som brygger BIAB.
Är det någon som vet om det blir någon smak- eller annan skillnad om man tappar om till nytt jäskärl efter en vecka?