Hjälp! Mögel?!

Hej!  Testade för första gången att göra cider.  Har gjort efter den franska metoden och låtit musten stå med tyg som lock i 8 dagar.  Skulle idag kolla jäshinken för att se om den bruna hatten(chapeau brun) spruckit upp och om det var dags för omtappning. I den ena jäshinken såg allt ut som om man googlar på bilder av chapeau brun.  I den andra var det en "vit skog" av spröt som växt upp mot tygduken. Ser ut som vitt ludd och på duken var det små svarta prickar. Dåligt tvättade äpplen kanske.

Är bryggden körd? Kan jag rädda den? Alternativ?  Känns tungt att slänga 30 liter must.

Omtappning direkt och hoppas på det bästa?

Pastörisera och tillsätta en köpejäst?

Mvh
Håkan

Sv: Hjälp! Mögel?!

Låter verkligen som mögel. Pastörisera och tillsätta en rejäl mängd jäst är vad jag skulle ha gjort. Vildjäsa cider är SVÅRT, jag har misslyckats själv och gett upp...

Sv: Hjälp! Mögel?!

Ja visst gör det.  Kollade kärlet dag 5 och syntes inget konstigt. Sedan 3 dagar senare hade de vita spröten/luddet kommit. Ca 3cm långa så det har gått undan.

Kan jag tappa om och svavla istället för pastörisera? Att pastörisera 30 liter blir för omständigt. Gör man ett hål i bruna hatten innan man kör ner autosiphonen så man inte får med nåt av den. Är inte så påläst om köpejäst. Ska man köra cider eller champagnejäst?

Sv: Hjälp! Mögel?!

Äpplen finns gratis överallt (Fråga bara runt bland husägare) och att musta är oftast inte så dyrt.

Jag hade hällt ut musten och kört om från början.

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Hjälp! Mögel?!

Tappade om idag. Smakade lätt kolsyrat med mycket äppelsmak. Hoppas att infektionen endast satt ovanpå hatten. Öchele låg på 50. Jäser nu med jäslås och hoppas att vildjästen tar över helt.