Räkna jästceller

Är det någon som har gett sig på att räkna jästceller? Hemocytometer och enklare mikroskop går att få för rimlig peng, men är det praktiskt genomförbart? Känns som att man behöver närmare 800x för att det ska gå "smidigt" men 400x skulle möjligen räcka. Eftersom jag har glasögon hade det bästa vart om man kunde ta en stillbild genom mikroskopet och sen räkna på en monitor eller utskrivet papper. Det finns en del billiga USB-mikroskop som utlova 1000x förstoring men som alltid får man det man betalar för.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Räkna jästceller

Det här har jag skrivit om saken i min svarta bryggbok:

Jäsande öl behöver 1:10 eller 1:100 i spädning med vatten för att räkna celler.
Slurry behöver 1:1000
Mikroskop med minst 400x förstorning, ljuskälla underifrån, bra att kunna styra x och y axeln mekaniskt.

Sv: Räkna jästceller

kamelryttarn skrev:

Är det någon som har gett sig på att räkna jästceller? Hemocytometer och enklare mikroskop går att få för rimlig peng, men är det praktiskt genomförbart? Känns som att man behöver närmare 800x för att det ska gå "smidigt" men 400x skulle möjligen räcka. Eftersom jag har glasögon hade det bästa vart om man kunde ta en stillbild genom mikroskopet och sen räkna på en monitor eller utskrivet papper. Det finns en del billiga USB-mikroskop som utlova 1000x förstoring men som alltid får man det man betalar för.

400x är bättre än 800x i detta fall. Jästceller syns mycket bra i denna förstoring, och man får betydligt fler i synfältet på samma bild vilket gör det lättare att räkna (nästan omöjligt om man behöver "köra runt" preparatet i X/Y led om man har för stor förstoring). Glasögon är inget problem. Man tar bara av dem och ställer in skärpan som vanligt (det är inte samma problem här som med t.ex kikare). De flesta mikroskop ger en utmärkt bild till en mobiltelefon om man pressar dess lins mot mikroskopets okular (kan kräva annan skärpeinställning än ögat) så extra kamera är vanligtvis onödigt. Att man får vad man betalar för gäller som sagt, så undvik "leksaker". Man kan dock få ett fullt dugligt "skol-mikroskop" för 1400-1500 kr som fungerar utmärkt för enklare jäststudier som cellräkning och vitalitetsfärgning m.m. Man skall dock vara observant på att vissa hemocytometrar inte passar dessa enklare mikroskop då de kräver vissa optiska "trix"  för att rutnätet skall synas tydligt  bild. Hemocytometrar som har tydligt mörkt infärgat rutnät (inte bara "ritsar") fungerar vanligen bra även i enklare mikroskop.
Slutligen får jag nog ändå säga att räkning av celler är ganska mycket överkurs, men kan vara en kul grej. Är budget en faktor så ger troligen pengarna bättre öl om de spenderas på en omrörare till förkultur än ett mikroskop.

/CalleT