Fylla corneliusfat
En dum fråga kanske
- men hur fyller jag corneliusfatet? Via den vanliga anslutningen där jag senare kommer tappa öl eller via luckan?
/Boppen
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Fylla corneliusfat
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
En dum fråga kanske
- men hur fyller jag corneliusfatet? Via den vanliga anslutningen där jag senare kommer tappa öl eller via luckan?
/Boppen
Hej
Jag kör via manluckan, med en slang som går så djupt ner så det inte plaskar.
/Anders
Jag kör via öl ut röret. På så vis plaskar det inte. Bara att koppla ihop ett ölkoppling med slangen. Dessutom fyller jag ett varmt fat (uppvärmt med varmvatten) med kolsyra innan. Släpper ut allt tryck och kyler fatet. På så vis får jag ett undertryck i fatet så att så länge det är stängt startar hävert effekten automatiskt så fort kopplingen kopplas i. (förutsatt att andra änden är i ölen som ska in i fatet). Så fort häverten är igång så öppnar jag ventilen i locket och håller ett öga på kondensbildningen på utsidan av fatet för att veta hur fullt det är. Väldigt praktiskt och det känns tryggt att kunna fylla fatet i ett i stort sett stängt tillstånd.
Ibland funkar inte kondenstricket dock och då får jag öppna fatet. Brukar öppna fatet när det nästan är fullt för att verkligen försäkra mig om att ölnivån hamnar där jag vill ha den. (precis under kolsyre röret)
Jag fyllde via luckan, och har nu kopplat till koldioxid (cirka 1.1 bar) men då kom jag att tämka på en sak - när jag stängde luckan så var det ju kvar luft högst upp i fatet - ska det vara så, eller ska man försöka få ut den i takt med att man fyller på koldioxid? Överallt talas det ju nämligen om en ficka med koldioxid högst upp i fatet ...
Antagligen så har redan koldioxiden som lämnar ölet när det tappas på fatet pressat ut allt syre ur fatet. Jag brukar öppna ventilen högst upp några gånger när jag kopplar in gasen men det är mest för att minska min oro för oxidering snarare än att det har någon faktiskt betydelse.
Jag gör på liknande sätt.
Kopplar hävert till öl-ut och har manluckan stängd. Fast sen har jag satt fast en slangbit på en gas-in koppling. Då är det bara att suga ur lite luft från fatet (via gas-in) så startar flödet.
Brukar öppna manluckan efter ett tag för att ha kontroll på nivån.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Fylla corneliusfat