humlepåsar

Vilken mängd kottar anses som max i påsarna?

Nu gäller det
humlekokpåse i bomull, 10-pack

Finns nu även större  modell ser jag. Kommer köpa den när mina små är slut.

Men vad kan anses som max i dessa? Hur små portioner jag än har så blir påsen full.
Funkar inte för mej att köra i humlen löst. Men vill loosa för mycket av humlen för det. Visst kan jag tillsätta 10% eller 20 för att kompensera, men var är jag?
Man vill ju gärna veta hur mycket man har i tex om någon vill skala upp. (vilket nog kommer att hända snart)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: humlepåsar

Jag skulle säga att maxgränsen för de humlekokpåsarna är 15-20 gram humlekottar.
Eftersom humlekottarna sväller upp och tar plats, så kommer humlekokpåsarna dock att verka fulla redan vid mindre mängd humle än så.

Större humlekokpåsar ger mer spelrum för humlekottarna vilket är positivt. På Humlegården hittar du flera olika storlekar av påsar som fungerar för humlekok. Här hittar du några olika varianter av lämpliga påsar i några olika material:

http://shop.humle.se/se/search.php?id=1 … p;text=839

Om du använder humlepåsarna vid torrhumling kan det också vara en bra idé att tynga ned påsarna med något lämpligt (desinficerade glaskulor, rostfria muttrar, eller liknande) så att de hamnar under ytan av ölet.

-- Klas