Nybörjare
Hej alla bryggare!
Jag vill börja brygga öl och har läst igenom instruktionerna för ölbryggning på denna hemsida, men jag har några frågor, som jag skulle vara mycket tacksam för svar på, innan jag sätter igång:
1. Hur stort kokkärl bör man ha när man kokar vörten? Räcker det med 15 liter?
2. Hur mycket vatten bör man koka maltextraktet med? 5 liter? 10 liter?
3. Jag tänkte följa receptet Bavarian Red Ale på hemsidan. Där anges en torrjäst som jäst. Bör man göra förkultur på denna också och funkar det i så fall som beskrivningen för Brewer's Choice-påsen? Om man ska få 25 cl jästslurry, ska man ha hela påsen Safale S-04 eller hur ska man tänka?
4. Hur lång tid ungefär tar det tills skumbildning bildas vid förkulturen? Handlar det om timmar eller dygn?
5. Jag blir lite konfunderad av allt det här steriliserandet. Hur steriliserar man exempelvis saftsilen? Jag tänker mig att om man kokar silduken blir den steriliserad, men sedan måste den svalna innan man häller i vörten och jästen, annars dör ju jästen också. Och har den svalnat så har den väl stått i luften så pass länge att den inte är steril längre? Likadant med slevar, kastruller, flaskor och allt. Och om man smörjer in med klorin eller dylikt, kontaminerar inte detta vörten och ölen? Hur ska steriliseringen av materialet gå till, mer exakt?
5. När man tappar ölet på flaskor, är det inte enklast att använda en hävert? Måste man dekantera?
Finns det konkreta råd om hur man undviker att lufta ölet? Om man dekanterar blandas ju vätskan med luft, hur man än gör.
Tacksam för svar!
Hälsar
Johan i Uppsala