Humlegården doppvärmare

Är i tankarna på att införskaffa en doppvärmare från humle på 3.2 kW.

Jag brygger i en 30 liters gryta och undrar om det går att ha denna som enda värmekälla?

Och om det går, är det någon med tidigare erfarenhet som vet om det kommer fort upp i kok. Och ger ett bra rullande kok?

2 Senast ändrad av TobiasKuru (2014-07-21 18:28:22)

Sv: Humlegården doppvärmare

det ska räcka väl till, jag har bara 1800W på min 45liters tank så jag kommer behöva montera in en extra på ca 1000W och köra dom på varsin 10A propp eller via byggcentralen för att kunna köra rullande kok, sett att dom flesta som har byggt plastisar har 3 X 1000 W i sina och alla använder inte alla tre  ens.
Alternativet är att du skaffar en billig induktions häll från exempelvis classe olhlsson på 1500W och använder doppvärmare som booster till rullande kok.
Det är vad jag lärt mig att många gör men inte sagt att det är nödvändigt.

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Håller rullande på 48l med den i 50l kastrull (40l efter kok). Värmer till kok med en induktionsplatta på 2k också så några tider har jag inte. Den är grym och av tysk kvalité, är riktigt nöjd med min.

Finns det risk att bränna vörten?
Kommer det att bli ett bra rullande kok?
Tänkte ifall någon hade egen erfarenhet av att koka 25-30 liter med 3.2 kW doppvärmare?

Nej det bränner inte för det är en stor doppvärmare jämfört med de från Ebay Ukraina. Det blir ett bra kok upp till 50l med ca 13% bortkok i min 50l-kastrull. Titta 7.30 in i denna film så ser du när jag använder endast doppvärmaren för att koka ca 47l vört: https://www.youtube.com/watch?v=cRvdLvMxsBo

Räcker en 10 A säkring till att köra den?

Strömmen gånger spänningen blir effekten, dvs 10*230=2300 och värmaren är på 3200 W, alltså går det inte.
Salle

smile jo jag kan matte men angiven effekt behöver inte betyda att den "drar" det. Jag har läst andra som kör den på 10 ville ha det bekräftat eller dementerat.

Det går att köra den på 10A även med moderna säkringar. Jag tror det har med att göra att effekten inte kommer upp i 3200w när den är nedsänkt i vätska. Det krävs en högre temp i metallen för att få ut maxeffekt. Lyfter du nämligen upp doppvärmaren 1-2 sekunder under koket så går proppen direkt. Jag kör den dock på 16A och skulle rekommendera alla att göra det samma. Det är precis på marginalen att det går med 10A och jag tror många blir besvikna om de köper den och det inte fungerar.

Tack Gustav. Blir att dra om elen helt enkelt.

Jag har en doppvärmare från Humle och tycker att koket blir för kraftigt när jag kokar ca 25 liter. Jag kokar i köket på spisens stora platta som är på 2300W, använder doppvärmaren för att snabba på uppvärmning och kok och tar ur den när det väl har börjat koka eftersom det inte går att effektreglera den (om du inte bygger nått särskilt). Använder den på 10A säkring, inga problem om du bara drar ur sladden innan du lyfter den, annars går proppen.

Ja den är lagom till kok mellan 40-50 liter skulle jag säga.

Bra läsning, jag har precis flyttat till en ny lägenhet och till min stora fasa går inte kastrullen in under köksfläkten så nu blir det till att skaffa doppvärmare helt enkelt... Men jag blev lite fundersam över att den kräver 16A-säkring (vilket jag inte har..) men nu har jag alla svaren jag behöver.. Snygg film förresten Lindh!

Spisen brukar gå på 16a, och om du har en sån man kan dra ut så kan du kolla med nån elektriker om han kan fixa en övergång

Inbyggd häll big_smile

Lindh skrev:

Nej det bränner inte för det är en stor doppvärmare jämfört med de från Ebay Ukraina. Det blir ett bra kok upp till 50l med ca 13% bortkok i min 50l-kastrull. Titta 7.30 in i denna film så ser du när jag använder endast doppvärmaren för att koka ca 47l vört: https://www.youtube.com/watch?v=cRvdLvMxsBo

Den är perfekt att koka öl med, men använder man den till sitt rätta syfte, nämligen att pastörisera fruktmust bränner det lätt fast.

Sådär, doppvärmare införskaffad, levererad och testad.

Först körde jag på en vanlig 10A-säkring, den höll tio minuter innan brytarn slog (och då var hela doppvärmaren nedsänkt i vätska). Nollade brytaren och testade igen, höll fem minuter.

Konstaterade att mikron matades med 16A (!) och bytte till det uttaget - funkade perfekt, bra rullande kok i på 30 liter efter en halvtimme.

Slutsats: Bra ös i doppvärmaren, men man ska nog ha en 16A-säkring..