Mystiska OG-värden

Hej,
Bryggde en porter idag och fick konstiga Öschle värden.
Efter lakning fick jag ut 25 l med "OG" 40, vilket tydde på dåligt utbyte. Detta kokades sedan och efter att vörten var kyld och silad fick jag 23 l med OG 57.
Finns det någon som råkat ut för det samma ? Enligt mina beräkningar borde det bli 43.5. Båda mätningarna var nogranna och utfördes vid 20 grader.
Är det någon som kan hjälpa till med detta blir jag mycket tacksam.

Sv: Mystiska OG-värden

Bli inte förvånad. Jag ska inte gå i detljer, men jag vet att en del socker bli "frigjord" under den senare delen av bryggningen - dvs att det först kan mätas efter vörtkokningen. Det skulle gärna vara det samme för alla - att en del inte kan mätas förän vörtkokningen. Att du har kokat bort några liter hjälpar ju också till att OG kommer att stiga eftersom extrakten inte kokas bort som vettnet. Jag har helt struntat i att mäta efter lakningen - jag väntar alltid till efter vörtkokningen med att mäta.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej,
Jag har också fått ett jätte lågt utbyte en gång.
Men då hade jag inte rört om innan provtagningen.
Efter omrörning och nytt prov var allt normalt igen.

Du kylde väl provet från lakningen också?
Du får stora mätfel annars.

/Kjell

Jag råkade ut för exakt samma sak igår. OG 1040 vid lakningen och 1058 efter vörtkokning. Det är nog Göran Perssons fel (nåt skall man skylla på).

Skämt åsido - visserligen kokade det ihop en del men det kan inte vara hela förklaringen. En kan vara att jag har inte brukat mäta vid lakningen förut men nu hade jag tänkt ha mera koll på läget (trodde jag).

Jag blev först fundersam - varför så dåligt utbyte? Man blir aldrig för gammal för att lära något nytt.

Hej, om så stora förändringar sker genom koket borde det vara känt sedan länge. Jag tror nog mer på Kjells inlägg. Mäsken med högt OG hamnar ju först i uppsamlingskärlet där det står och svalnar (har man inte gjort någon utmäskning är den desutom svalare än lakvattnet från början). Den heta lakvörten med lågt OG kommer sedan och lägger sig ovanpå mäskvörten och det tar en stund innan det har blandats. Tar man då ett prov i ytvattnet blir det lätt fel. Rör om ordentligt nästa gång - blir det ändå samma resultat har något nytt hänt i bryggeriets historia.

Jag hade rört om om jag inte minns fel och mätte vid 20 grader Celcius. Jag ville kolla hur mycket jag skulle koka ihop för att komma rätt. Jag ställde dock in mig på att brygga ett svagare öl än vad jag tänkt mig men det blev helt tvärt om.