Angående fat!

Hej,

jag har en fråga gällande fat.

Om jag köper ett 9liters corneliusfat och har den i kylen, hur länge kan ölen ligga i? Och hur gör man med kolsyran?

Säg att jag fyller på med gas/syre från en sodastream gasflaska, så jag har rätt mängd kolsyra i, hur länge stannar den i fatet? Om det försvinner, hur vet man det och vad gör man då?

Samt, hur länge klarar sig ölen i fatet? Jag är lite trött på flaska all öl som bara tar massa plats, kan vara kul att brygga en IPA eller APA och bara ha all 9 liter öl i ett fat i kylskåpet som ändå inte tar allt för stor plats. Men jag vet inte hur länge ölen klarar sig.

Finns det bra guider?

Tacksam för svar!

Sv: Angående fat!

Ölet kan ligga länge, men det beror ju också på vad det är för öl.
Humledrivna bör man väl dricka inom ett par månader. En porter skulle kunna ligga ett par år.
Oavsett när man väl börjat tappa ur fatet så håller den sig kortare.

Kolsyran försvinner inte, om det inte är otätt.
Om det har försvunnit eller att man inte kolsyrade ti?l rätt nivå, så är det bara att trycka i ny.

Här försvinner 9L relativt snabbt, så det är inte tal om att lagra.
Däremot brukar jag spara tex imp porter på 9L som får stå ca 6 månader.

Sorry för jag menade inte att lagra ölen i fatet, utan jag menar hållbarheten från den dag man kanske tar sig ett glas, och sedan kanske det tar 1-2 veckor innan man tar nästa glas ur fatet.

Dvs hållbarhet från första glas tills ölet blivit dåligt.

Tillräckligt länge för att du inte ska behöva tänka på det. Så 6-12 månader är inga problem. Dock bör du fylla på med lite kolsyra allt eftersom du dricker, annars kommer kolsyran minska. Men dricker du inget så minskar den inte om du hajar.

Dricker du lite/sällan bör du göra rent ölslangar och tappkranar efter varje gång du dricker.

Pulsatorius