Torrhumling

Hej ska ge mig på och göra en IPA klon och i receptet står det torrhumla 10 dagar.
När ska jag torrhumla, är det när jäsningen är klar eller är det precis när man tillsatt jästen??

Sv: Torrhumling

Efter en veckas tid är en bra utgångspunkt, dvs när 80-100% av jäsningen är klar.

Tack Lindh.
Mistänkte att det var mot slutet av jäsningen.
Då dubblam man tiden till ca 2 veckor för en lager då???

Lager bör du mäta sg på men som tumregel ja.

ok och då är det när sg är samma i typ tre dagar ?

Dels det och när du nått en rimlig utjäsning dvs under 1.015 för normalstarka öl.
Jäser jag inom vettigt temperaturspann och det är kraftig jäsning i 3-4 dagar och lugnt i några dagar till, mäter SG på 1.010 så anser jag att det är klart, jag går inte och mäter tre dagar i rad. Dvs. är jag nöjd med FG så anser jag det som klart men har alltid några dagars marginal. 7-10 dagar för en ale där 3-4 dagar bubblade och 2-3 dagar helt tyst i jäsröret och SG 1.010 då åker det ner i fat. Ska jag flaska så får det stå 2-3 dagar till. Jäser jag en vecka och sedan torrhumlar en vecka i 20c så lär det vara färdigjäst. Inget av ovanstående gäller om du pitchat för lite jäst eller dålig jäst dock. En jäsning med för lite jäst kan hålla på en månad...