Regulator beter sig märkligt!

Hej!

Efter gårdagens fest fick jag se att min frånkopplade kolsyretub släppte igenom gas till ledningen, trots att regulatorn var stängd. Jag kontrollerade att den var ordentligt stängd, släppte ut trycket ur slangen och manometern visade noll på utflödet och därefter lät jag den vara. När jag tittade till den lite senare visade utflödesmanometern ett skyhögt värde. Strax bortanför det röda strecket! Valde att koppla bort regulatorn från sodastreamtuben vid det läget.

Tuben håller på att ta slut, det var på 25 bar i fyllnadstryck när jag kopplade loss den. Brukar den bete sig så när det sker ett tryckfall i tuben? Att den blöder ut det sista?

Eller har jag pajat den när jag kopplade på gasen på fatet. Jag släppte inte ut något tryck ur fatet när jag kopplade på gaslinan?

Uppskattar alla svar, teorier och läxor.
Varför gör regulatorn såhär?

Sv: Regulator beter sig märkligt!

Min lilla regulator gör också så. Det började ett par veckor efter att jag fick öl i regulatorn.
Jag misstänker att det ligger något fragment/kladd kvar någonstans som gör att det inte sluter tätt när man "stänger"
Anledningen till att jag fick öl i regulatorn var att jag höll på att trycksätta ett fat.
Då tog gasen slut och öl vandrade tillbaka.

Misstänker att det kan vara något sådant! För det vore konstigt att regulatorn skulle gå sönder av ett mottryck? Den ska tåla sånt känns det som. Ska nog pröva att öppna upp och rengöra den i så fall. Verkar som att det brukar vara rätt vanligt. Hädanefter ser jag till att ha tryck i linan innan jag kopplar på den.

4 Senast ändrad av fajsen (2014-06-02 17:46:17)

Hej.jag köpte regulator från hgården.min regulator gjorde samma sak.tog isär å gjorde rent.hittade då små mässings-spån.sen så funkade regulatorn som den skulle ,ett tag.sen samma visa .i dags läge vågar jag inte ha den kopplad konturnuenligt.då jag inte litar på den.oturligt nog köpte jag grejorna som blev liggande länge innan jag började använda dom.dvs garantin hade utgått.pratade med ngn vars namn jag gjömt som sa att dylikt aldrig hänt förut...
mvh fajsen