Mäta temp på rätt sätt

Jag får på förhand ursäkta om detta är en korkad fråga...

Men med en klassisk spritfylld termometer kan man mäta på två olika sätt (i min värld) som borde ge olika resultat, detta har jag dock inte testat. Låt oss säga att det är en mäskning som ska mätas, då kan man ju antingen trycka ner hela termometern i mäsken så att vätskan omger i stort sett hela termometer, eller också sticker man bara ner spetsen på den likt en febertermometer.

Som jag ser det så måste det här ge olika mätresultat i och med att mer av mät-spriten värms upp om man sticker ner hela termometern, jämfört med om man bara sticker ner spetsen.

Vilket sätt är rätt? Jag kan ju ha en åsikt, men det vore intressant att höra om alla gör likadant och det bara är jag som är dum i huvudet som lyfter frågan smile

Sv: Mäta temp på rätt sätt

Jag tycker att du är på rätt spår angående uppvärmningen av din termometer beroende hur djup du trycker ned den, det ger ett lite högre värde men
skillnaden ligger också i att mäsken inte helt är homogen i sin temperatur så det varierar beroende på vart du mäter.

Visserligen så rör man ju runt i mäskgrytan i början så att den blir jämn men du får en avkylning som kommer från kanterna om du inte förvärmt kärlet.

Om du kan recirkulerar vörten så blir den mer homogen under hela mäskningen.

Mät på lite olika punkter i ett par mäskningar så vet du på ett ungefär hur det ser ut och besluta dig sedan för ett ställe som får bli din vanliga mätpunkt framtida mäskningar och det blir den temperaturen som du kan utgå ifrån om du vill ändra något på i dina recept.

Lingon skrev:

Jag tycker att du är på rätt spår angående uppvärmningen av din termometer beroende hur djup du trycker ned den, det ger ett lite högre värde men
skillnaden ligger också i att mäsken inte helt är homogen i sin temperatur så det varierar beroende på vart du mäter.

Visserligen så rör man ju runt i mäskgrytan i början så att den blir jämn men du får en avkylning som kommer från kanterna om du inte förvärmt kärlet.

Om du kan recirkulerar vörten så blir den mer homogen under hela mäskningen.

Mät på lite olika punkter i ett par mäskningar så vet du på ett ungefär hur det ser ut och besluta dig sedan för ett ställe som får bli din vanliga mätpunkt framtida mäskningar och det blir den temperaturen som du kan utgå ifrån om du vill ändra något på i dina recept.

Jag är helt med dig om att det skiljer på olika ställen i kärlet och vätskan, men jag uttryckte mig nog otydligt.
Om vi utgår från att temperaturen i hela vätskan är homogen, så måste du ändå få två olika mätvärden beroende på om du stoppar ner hela termometern eller bara spetsen, det var den eventuella problematiken jag ville åt.

Det skulle vara intressant att veta hur stor avvikelsen blir vid exempelvis 65°C.

4 Senast ändrad av Lingon (2014-05-27 12:53:36)

då är jag med dig,

vet tyvärr inte skillnaden, skiljer nog från termometer till termometer
kollade lite på nätet och de datablad som finns tillgängliga,
ingen av dem nämner något om avvikelser vid mätning med hela termometer eller bara bulben i vätska, bara allmän mätnoggrannhet på  typ +/- 1 C.

Det blir nog till och testa om inte någon sitter på svaret.
min tanke är en mätning strax under ytan med bara bulben nere och sedan låta hela termometern ligga på samma djup.
Snöre i vardera ände eller en lämplig tång för ändamålet för att hålla den på samma nivå.

Jag tror din termometer i sig visar mer fel än vad den lilla volymen i kapillären skulle påverka.
Min sprittermometer från humle visar mellan 0.5-0.8C fel jämfört med en kalibrerad referenstermeter

Lingon skrev:

då är jag med dig,

vet tyvärr inte skillnaden, skiljer nog från termometer till termometer
kollade lite på nätet och de datablad som finns tillgängliga,
ingen av dem nämner något om avvikelser vid mätning med hela termometer eller bara bulben i vätska, bara allmän mätnoggrannhet på  typ +/- 1 C.

Det blir nog till och testa om inte någon sitter på svaret.
min tanke är en mätning strax under ytan med bara bulben nere och sedan låta hela termometern ligga på samma djup.
Snöre i vardera ände eller en lämplig tång för ändamålet för att hålla den på samma nivå.

Nä det gäller nog bara att testa egentligen, svårt att få det exakt bara.
Att räkna på det borde ju funka annars, förutsatt att man vet diametern på vätskepelaren i kapillären. Sen är väl frågan om man i så fall bör ta med i beräkningen att den torra delen av termometern befinner sig i ångan från mäsken när man bara använder bulben smile
Känns fånigt kan jag tycka, men det skulle bara vara intressant att veta om det gör någon praktisk skillnad. Ligger termometern redan från början nästan en grad fel, och du dessutom har denna eventuella avvikelse, så skulle det ju kanske kunna göra skillnad, det är ju trots allt ett ganska smalt temperaturområde som man mäskar i.

Men ska man se det rent praktiskt så antar jag att det bästa är att utföra mätningen på samma sätt varje gång, och träffar man sitt preboil OG så borde man ju ligga tillräckligt rätt kan jag tycka.