Flasktappning och prima

Hej, hur känslig för syre är en brygd efter jäsning när den ska tappas på flaska? Tidigare har jag fört över till ett annat kärl och blandat i prima innan flasktappning med bra resultat men nu när jag har jäskar med tappkran vill jag slippa häverten och tänkte använda carbonation drops i flaskorna. Alternativt föra över brygden till en stor gryta, blanda i prima, hälla sen tillbaka till det rengjorda jäskaret och sen tappa med kran. Men är det risk för för mycket syreinblandning?

Sv: Flasktappning och prima

Beror ju såklart på hur försiktig du är men själv skulle jag undvikit "onödiga" överföringar. Ölen tar ju ett tag på sig att utveckla oxidation så om du vet att ölen kommer ta slut inom en månad så kanske det skulle funka med två överföringar men man kan aldrig vara säker. Antar att du inte har kolsyra till hands? Det brukar jag fylla kärlen med för att minska kontakten med syre.
Om man är mycket våldsam kan man nog få oxiderad öl ganska direkt...

Carbonation drops kanske är det bästa valet i detta läget, Behandla dom försiktigt bara ifall du måste stäng påsen igen och förvara till nästa bryggning. Jag har lyckats få ganska många infekterade öler pga att jag inte tagit slut på en hel påse per flaskning...

Hur stora satser gör du? Jag själv gör aldrig mer än 15 liter och har därför köpt en julahink och kran (från maltmagnus), monterat kranen så långt ner det går och använder den hinken enbart som tapphink. Kostade väl ca 55kr.

Jag gör något mindre satser, 8-10 liter så den modellen skulle ju fungera för mig....men helst vill jag inte ha en hink till pga utrymmesskäl.