Angående tappning av öl på flaska

Hej!

Jag gjorde en Engelsk IPA i lördags för tre dagar sedan (23 liter) som nu står och jäser. Dagen närmar sig (lördag) då jag ska tappa upp på flaska.
Jäskärlet jag använder är en vanlig 30 liters i plast med kran där nere. Problemet är att det är så mycket "sörja" (ursäkta mitt okunniga språkbruk, jag är rookie) eller sediment i botten att det täcker kranen. Om jag då sätter fast min flaskfyllare på kranen, och öppnar kranen, kommer då denna "sörja" att följa med till flaskan? Eller kommer det lägga sig fint och prydligt och kompakt på botten UNDER kranen lagom till lördag? Detta "grums" eller "sörja" rör sig väldigt mycket och flyger runt hejvilt i jäskärlet, är det normalt? Och vad är det grumliga?

Tidigare då jag bryggt har "sörjan" lagt sig under kranen dvs den rena fina ölen har slunkit ut fint utan att denna "sörja" rört på sig utan legat fint på botten. Kan tilläggas att när jag bryggde så glömde jag ha i klarningsmedel till på slutet, så att det är grumligt kan jag förstå.

Tacksam för svar! big_smile

/Ludvig

Sv: Angående tappning av öl på flaska

Själv hade jag väntat lite längre men visst kan sju dagar förstås räcka om förutsättningarna är bra.

Ta en bunke och tappa ur i den tills du får klar öl genom kranen. Sen fyller du som vanligt.

Sv: Angående tappning av öl på flaska

Ja det är normalt och det är mestadels jäst som virvlar runt. Du får troligen en bättre öl om du flaskar nästa helg med en kallkrasch dagarna innan.