1 Senast ändrad av alegi (2014-05-09 11:49:40)

Vattenprofil till Wit, hur göra med värderna?

Hej, jag har fått ett värde från ett forum som skall vara så lik vattnet som används till Hoegaarden.

Men jag vet inte hur man gör för att höja/sänka så man får samma värden.

Vattenprofilen jag har, fick jag genom ett forum (kan ha varit humles) som skall vara rätt värde för mitt vatten här ute i närheten av Saltsjöbaden i Stockholm.

Mina värden som jag har är:

Ca+2 = 16
Mg+2 = 4
SO4-2 = 9
Na+ = 12
Cl- = 19
HCO3- = 48

Och värdet för vattnet jag vill efterlikna har:

Ca+2 = 15
Mg+2 = 17
SO4-2 = 26
Na+ = 39
Cl- = 42
HCO3- = 62

Vad/hur ska jag göra för att få liknande värden?

Jag använder mig av Brewing Water Chemistry Calculator från Brewers Friend men jag får antingen + eller - på något värde medan jag får 0 och precis på någon annan, men jag kan inte få 0 och precis på alla värdena, utan någon rubbas på ett eller annat sätt.

What to do?

Tacksam för svar!

2 Senast ändrad av Lindh (2014-05-09 12:12:05)

Sv: Vattenprofil till Wit, hur göra med värderna?

Du behöver inte ligga precis på exakt rätt värde utan kör så nära du kan bara. Na och Cl hänger ihop, kör med lite jodfritt bordssalt bara. Magnesium-Sulfat (MgSO4) justerar Mg och SO4. Strunta i de andra värdena...
Det är inte fel att få upp Calcium till 50ppm även om profilen inte säger det...

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Ok, då vet jag! Tack för svar.

4 Senast ändrad av svensson.lu (2014-05-09 12:15:14)

Nothing!
Förmodligen har din indata större varians än du kan kontrollera. Du kanske t.o.m har högre alkalinitet än Hoegaarden just idag.

Du har ju nästan samma vatten. Du behöver inte ändra någonting.

Na+ och Cl- hänger ihop om vi pratar om bordssalt (NaCl). Men varför man skulle vilja höja Natriumhalten har jag aldrig begripit, likaså Magnesiumet...
Riktigt uttryckt är att i ett salt så är anjonen och katjonen bundna, och man inte kan tillföra en enskild jon.
Jag menar att malten och även omaltade sädesslag har tillräckligt med Ca2+ och Mg2+ för en wit. Där behäver du eventuellt enbart ändra någonting om du tycker att dina väldigt mörka öl blir lite tråkiga och tomma.

Vad ska du använda för jäst denna gång?

+1, ditt vatten ser ju perfekt ut för wit. Den generella rekommendationen att ligga på minst 50ppm Ca för att vara säker på att jästen flockar ut kan man ju egentligen också bortse från just när det gäller wit; den skall ju vara grumlig.

Think globally. Drink locally.

Kalcium är bra för enzymerna i mäsken också (ang 50ppm), men jag tror du klarar dig bra utan. Angående magnesium så är det till glädje för jästen, inte så mycket smaken. Hur mycket som följer med i malten beror på en rad faktorer. Använder du jästnärsalt så behöver du inte tänka på det heller...

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Kalciumet är jag helt med på Den kan man tillföra med fosfater och chlorid. Kalciumet behövs för en hel del processer och gynnar aciditeten i mäsken mer än Mg2+ eller Na+. Men strängt sagt så tillför malten tillräckligt med kalcium och magnesium för jästen enligt Kunze, Narziss och andra mästare.
Det finns två saker som saknas i vörten som jästen skulle behöva mer utav. FAN och Zink. Med FAN (fria aminosyror) bör man dock vara försiktig eftersom jästen reagerar väldigt känsligt på FAN i början utav en jäsning / propagering. Zink får Tyskarna inte tillsätta eftersom det strider emot Reinheitsgebot, så man brukar stoppa in en zinkplåt i jästpropageraren, eller en zinkplåt i lakningspannan.