Coopers jästunna!

Tjo!

Har gjort ett par kitbryggningar med Cooperskit förut, men ska nu ge mig på Helmalt!
Tänkte jäsa på det fat jag har alltså Coopers (utan vattenlås, med kran etc).
Finns det några nackdelar med detta fat eller borde jag införskaffa mer traditionella fat?
Sen en undran,hur noga är det med jästempen för en Ale, funkar det att köra i rumstemp  23-24 grader
Mvh / Stefan

Sv: Coopers jästunna!

Jag tycker inte Coopers fat känns 100% safe när det gäller infektion med den där kraglösningen. Jag hade satsat på vanliga förslutbara jäshinkar istället då det är tryggare och inte är någon jätteinvestering.
Vad gäller temperaturen så funkar det såklart med din temp så länge du ligger inom jästens rekommenderade spann. Själv hade jag nog försökt ligga runt 19-20 grader vid Ale-jäsning då jag tycker det blir renare smak då. Syftar då på klassiska US-05, WLP001, Wyeast 1056. De andra har jag ingen erfarenhet av.

Jag började med Coopers jästunna och den var helt OK. Tappkranen tas enkelt ut och rengörs. Nackdelen med den tycker jag är att om du får en kraftfull jäsning lyfter locket och det rinner över på alla sidor.
Ang. jäs temperaturen tycker jag den är för hög för de flesta jästsorter. Lägg till tre grader i jästunnan pga av jäsningen så ligger du på 26-27 grader. Det är över de flesta spannen för olika strains. Öl får du men med felsmaker. Börja din jäsning några grader svalare och avsluta på din rumstemperatur.

Tack för svaren!
Kyl tycker jag verkar lite omständligt, men cooper har som en stor kylväska för fatet, som man lägger petflaskor i med fruset vatten, behöver bytas ca 1 gång per dygn.
Ingen som testat detta ?

Det beror självklart på vad du lägger i begreppet omständigt. Jag personligen hade tyckt det varit omständigt att byta och frysa petflaskor men vi är alla olika. Jag använder själv en kyl med en universaltermostat och det ger en ovärderlig jäskontroll samtidigt som det är enklare att få repeterbarhet. Termostaten är bara att koppla in och sedan sätter du önskad temperaturspann.

Hoppas du hittar något som passar dig!

http://shop.humle.se/utrustning/matning … 9c-230v16a