Långsam jäsning med Nottingham jäst?

Hej!

Jag jäser nu en pilsner/ale med ett OG på 1045, sattes i måndags (3 dagar sedan) och den står i en temperatur på 16-18 C
När jag använt samma jäst tidigare har det tokjäst i 2 dagar, men denna sats bubblar 1 gång var 20 minut och har gjort det sedan start.

Är det resultatet av att jag jäser på lägre temperatur än vanligt (21C) eller är det något som är galet?

Mvh Timmy

Sv: Långsam jäsning med Nottingham jäst?

Lägre temperatur ger långsammare och lugnare jäsning ja, men inte så stor skillnad som du beskriver. Kan ha berott på gammal/trött jäst. Ställ hinken varmare och låt den jäsa klart, och så blir det vad det blir, förmodligen ganska bra.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Tackar ekstedt för svaret, läst igenom din blogg, eller ja det är mycket så jag har kommit till 2013 och jobbar mig neråt och läste igenom inlägget om jästemp. Tack!

timmytoe skrev:

Hej!

Jag jäser nu en pilsner/ale med ett OG på 1045, sattes i måndags (3 dagar sedan) och den står i en temperatur på 16-18 C
När jag använt samma jäst tidigare har det tokjäst i 2 dagar, men denna sats bubblar 1 gång var 20 minut och har gjort det sedan start.

Är det resultatet av att jag jäser på lägre temperatur än vanligt (21C) eller är det något som är galet?

Mvh Timmy

Jag jäser normalt sett mina Nottingham ale i ~17c och då brukar det bubbla med drygt 15-25 sek mellanrum första 5 dagarna, så ev. trött jäst låter som en möjlighet, som ekstedt skriver . Syresatte du vörten som du gjort tidigare? Provat att snurra runt hinken? Brukar ibland kunna sätta lite fart.

/L

lokkebrewing.wordpress.com/

Batchstorlek? Hur många påsar?

6 Senast ändrad av timmytoe (2014-03-29 22:18:42)

Hej lite sent svar, fastna på BB utan tid och dator.
Jo 12 liter ca13-14gram jäst. 1+1/5pkt.
Jag syrasatte som vanligt med visp vilket funkat bra tidigare. Jag började jäsa i kokkärlet för 4 batcher sedan vilket gör att det inte syrasätts vid silning som tidigare.

Jag tänker att det inte är hela värden om det blir min första "misslyckade" sats, la i ca 2gram till idag när jag torrhumlade så får det bli som det blir. Spännande om det blir bra iallafall, allt fram till jäsning gick perfekt!