Är jag på rätt väg? Här är lite frågor...
Hej
Jag och frugan har precis get oss in i ölbryggning och jag har spenderat stora delar av dagen till att läsa på och beställa utrustning m.m.
Har lärt mig mycket, men har en del funderingar än.
Jag uppskattar feedback och vill gärna höra om folks olika tips och metoder.
Detta har jag beställt
http://img811.imageshack.us/img811/663/neju.jpg
Sedan var jag iväg idag och köpte följande
* 3x 10L hinkar
* 1x lock till hink
* 1x 10L kokkärl/kastrull
* 1x köksvåg
* 1x digital termometer
* 1x visp i metall
De tre hinkarna kommer jag använda till att laka. Dvs jag har borrat massa hål i den ena hinke, sätter hinken i en annan som jag sätter fast en tappkran längst ned på. Då kan jag laka och tappa ur direkt i kokkärlet
Sedan använder jag den tredje hinken och locket som jäskärl.
Receptet jag tänkt följa första gången är ett med maltextrakt, då slipper jag laka.
Men jag är ändå förberedd med dom sakerna så jag kan gå på det senare.
Detta recept ska jag följa nu första gången.
inca india pale ale 10 liter
maltextrakt: 1600g - ljust torkat maltextrakt
specialmalt: 100g - crystal malt
bitterhumle: 28g - perle kottar
aromhumle: 16g - perle kottar
jäst: 5,75g - Safale S-04
Receptet är taget härifrån: http://shop.humle.se/recept-inca-india-pale-ale
Jag tog receptet och drog ned 60% på alla ingredienser så det hamna på 10L istället för 25L.
Tror du 10L recept funkar med maltextrakt till kärl som max tar 10L eller bör jag slå av 70% på receptet och köra på 7.5L istället?
Här kommer några frågor.
----------
Vad tror du om denna plan, är jag på rätt väg eller är det något galet jag missar?
Hinken för jäsningen håller inte 100% tätt har jag upptäckt, är det viktigt att det är tätt? Om det är viktigt, då kan jag slå på lite gladpack på utsidan av locket och sätta fast med tejp runtom, täta dvs. Har läst att folk både säger att det är viktigt och att det inte är viktigt....?
Hur gör jag för att veta mängd vatten till ett recept, hur räknar jag ut hur mycket vatten jag ska använda?
Tackar på förhand.