Förkultur WLP940 (Lager jäst)

Hej har en fråga, som kanske redan är besvarad här någonstans.

Jag skall göra en förkultur till min Lager bryggning, jäst som skall användas är WLP 940.

Frågan är i vilken temperatur förkulturen skall stå och syresättas, jästen och den stora bryggden skall jäsa vid 12 grader. Är det samma temp som gäller för min förkultur?.

Jag har gjort några förkulturer innan men då med Ale jäst, och då har den stått i cirka 20 grader för att gottat sig.

Sv: Förkultur WLP940 (Lager jäst)

Kör förkulturen vid 12 grader det ska jästen inte ha problem med.

Tack för ditt svar.
Förkulturen står nu i 12 grader på magnetrörare..

Hur påverkas lagerjäst om den kultiveras i rumstemperatur & sedan kylls ner och vätskan dekanteras av efter ett par dygn i 4-5 grader?

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Brandis skrev:

Hur påverkas lagerjäst om den kultiveras i rumstemperatur & sedan kylls ner och vätskan dekanteras av efter ett par dygn i 4-5 grader?

Tillväxten sker snabbare i rumstemperatur, ingen nackdel vid propagering/förkultur.

Oftast måste jag stega upp förkulturen när jag brygger lager. Så jag har kört på magnetomröraren i rumstemp en eller två omgångar, sedan låtit kulturen sedimentera, kylt den, sedan strax innan bryggdag dekanterat startat upp den med en skvätt ny vört, vid tänkt jästemp och pitchat hela det.

Eller så har jag gjort 10-15 liter förkultur i en vanlig jästunna i rumstemp, dekanterat, kylt och sedan pitchat.

Men det är säkert bättre att göra allt vid lagertemp. Men varken Mr Malty eller Brewers Freind tar någon hänsyn till temperaturen på förkulturen så skillnaden är kanske försumbar.

Huvudsaken är nog hursom att inte slå i en förkultur på 23 grader i en vört på 8.

Tack för svaren Weinkeller & Extatiskt Rasande

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey