1 Senast ändrad av Nuzzix (2014-02-21 08:39:47)

Skarpbitter smak

Hej

Bryggde en Pale Ale som jäste fint (över 2veckor) och nu efter en vecka på flaska så bestämde jag mig för att provsmaka den. Kolsyran finns naturligtvis inte helt fullt ut, men blev lite konfunderad över den skarpa bittersmak som kom efter att de mer aromatiska smakerna försvunnit. Någon som vet vad som ger upphov till denna skarpbittra känslan? Använde endast 10g (60min) som bittergivare och resterande 100g som arom att koka i 20 min.

Vill gärna göra om brygden för att få den rätt, men utan den skarpa bittersmaken.

All input är välkommen smile

Envishet kommer du långt på!

Sv: Skarpbitter smak

Känns rent spontant som att 100g vid 20 min ändå bidrar med en hel del beska. Jag hade nog lagt den aningen senare. Vilken humlesort var det. Det kan ju skilja en hel del i beska på olika varianter.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

3 Senast ändrad av Nuzzix (2014-02-21 08:53:44)

De 100g vid 40min var Saaz.

Smaken är inte bara ren humle beska utan lite mer kryddig alkoholisk. Svårt att beskriva med ord smile

Tanniner? Flödeslakade du?

5 Senast ändrad av Nuzzix (2014-02-21 10:39:03)

Inte helt säker på vad det innebär. Kör med BIAB (kastrull med tygstycke). Så min lakning är att lyfta upp tygpåsen och laka med uppvärmt vatten som matchar tempen på vörten. Mao att hälla varmt vatten som sakta får rinna genom malten och ta med sig sockerarterna.

En sådan skarpbitter smak kan du få om du faktiskt har hög alkohol med låg sötma och hög bitterhet från humlen. Svårt att säga utan att veta hur mycket öl du bryggt med 110 g humle. Med lagring lägger sig det vassa en aning samtidigt som aromen också klingar ut. Strösocker har en tendens att skärpa smaken mot det cidriga hållet har jag upplevt. Nu vet jag inte om du använde socker till flaskjäsningen... Det behöver inte vara nåt "fel" bara för att det inte smakar ok. Jag har troligtvis hällt ut mer öl än nödvändigt i tron att något gått fel. Ge det några veckor och provsmaka igen.

Tack Kristjan, när du skriver humle mängden så reagerade jag och insåg att jag hade halverat allt i receptet förutom humlen, kan ju förklara en del smile
Bryggde en 12,5 L batch som pga snål lakning resulterade i 9 L i jäshinken. Avvaktar några veckor och hoppas att beskan lägger sig smile

Återkommer med resultatet.

Efter 3 veckors lagring på flaska så smakar ölen verkligen bra, dock lite bitter smile
Lärdomen blir att god öl tar tid och kräver nog lite kunskap och kontroll i köket.

Tack för all hjälp.

En humlegiva som kokar i 20 minuter ger ungefär halva beskan jämfört med om den kokar i 60 minuter. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sen beror det även på hur snabbt vörten kyls efter kok. Kyls den sakta så fortsätter värmen omvandla de aromatiska oljorna till beska.

https://www.facebook.com/wessfeldts