Tips till min best bitter

Hej!

Ny här på forumet och även grön hembryggare med två öl under bältet.
Ikväll är det dags för det tredje som kommer bli en engelsk best bitter, och
nu skulle jag vilja ha tips och råd angående den här ölstilen. Mitt mål med den här
bryggningen och ölet är att försöka köra så basic som möjligt och på klassisk mark. 

Har förgäves försökt  bifoga mitt recept från beer-smith men hinner inte grotta ner mig nu innan
jobb. Därför blir det väl lite övergripande råd istället antar jag. (om någon har koll
på hur man enklast bifogar sitt recept är jag idel öra:-)

Bor i Göteborg och undrar även om jag bör tillsätta kalciumsulfat (har endast detta hemma)
i vattnet. Har inte Göteborgs vattenprofil tillgänglig men någon kanske kan det här utantill:)

Tack på förhand och tack även för en outsinlig källa till kunskap!
Har surfat runt här och torrbryggt i huvudet säkert 1,5 år, underbart

Sv: Tips till min best bitter

Här är en äldre tråd i ämnet, bäst är väl att gå in på Göteborg Stads hemsida och leta upp de senaste vattenanalyserna. Jag kör med följande värden, möjligen har de ändrat sig något sedan jag sist kollade:

Ca: 6,7 mg/l
Mg: 1,6
Na: 31,0
Cl: 120
Karbonat: 61,0
Sulfat: 24,0

Detta för Lackarebäck, Alelyckan har snarlika värden. Sulfat är en god idé att ha i en bitter när man använder göteborgsvatten, jag kör 0,2-0,3 g/l (5-7g för en 25-litersbatch), men ibland mycket mer...

Think globally. Drink locally.

Tack peps för svar! testar din vattenbehandling

Skrev lite sparsmakat där mot slutet, det är alltså kalciumsulfat (CaSO4) jag tar 5-7g av till en 25-literssats. Dessutom tappade jag visst ett kommatecken för kloridvärdet, 12,0 mg/l skall det förstås vara.

Prova gärna att matcha Burton-on-Trent-värdena, kanske inte första bryggningen men andra eller tredje. De flesta bryggare avråder från att hälla i så mycket salter, men jag har provat det och tyckte det funkade ganska bra.

Här är en tråd från några år tillbaka där jag med en dåres envishet försöker få rätsida på stilen.

Vattnet från Burton-on-Trent som det presenteras i litteraturen har en rätt extrem, mineralrik profil men värdena varierar också beroende på var och när det presenterats. Det är de speciella geologiska förutsättningarna i trakten som skapar det särskilda vattnet.

Faktum är att värdena varierar avsevärt beroende vilken brunn/källa vattnet tagits ifrån och ett annat faktum att vattnet i vissa fall var så mineralrikt att det var olämpligt både som brygg- och dricksvatten. Sulfatnivåerna kan nå sådana nivåer att man kan få magbesvär. Det är därför otvivelaktigt att Burtonbryggerierna spädde ut sitt vatten i varierande grad.

Utifrån en modifierad Burtonvattenprofil, som tagits fram av en amerikansk expert av detta skäl, och som ska ge en tillräcklig "burtonisering" har jag räknat ut hur man kan korrigera ovannämnda Göteborgsvatten.

CaSO4, Kalciumsulfat (gips)                   = 0,39g/liter vatten
MgSO4, Magnesiumsulfat (epsomsalt)     = 0,15
CaCl2,   Kalciumklorid                            = 0,07
CaCO3   Kalciumkarbonat                       = 0,05

Exempel-
Till 30 liter bryggvatten skulle det då behövas:

12g kalciumsulfat
4,5g magnesiumsulfat
2,1g kalciumklorid
1,5g kalciumkarbonat

Kalciumsulfatet och -karbonatet tillsättes lämpligen tillsammans med malten i mäsken.

Tack ska ni ha för tipsen! mycket matnyttigt. Har ämnat sätta mig in i vattenbehandling då
jag är vetgirig av mig men det är ett svårt ämne:-) Men jag ska knappa lite siffror i beersmith och testa
vattenbehandling med era tips vid nästa bryggning.

Ölet ligger i primären och doftar och smakar väldigt gott, mycket nötiga, jordiga och engelska smaker:-)

Kul! De där engelska smakerna är lite luriga att få till, recepten är förrädiskt enkla vad gäller ingredienserna, men för att få till det krävs det inte så lite handlag.