Utebliven jäsning

Har haft en lager på jäsning nu i 14 dagar, inte en pinne har den rört sig. Jästen som användes var Brewferm Lager som skall tåla jäsning mellan 10-15 grader. Jag jäser den på balkongen fast med ett inbyggt värmeelement i jästunnan som ständigt håller 12 grader, vad är det som kan ha hänt?

Sv: Utebliven jäsning

Har du värmeelementet INUTI tunnan?? Din jäst är nästan garanterat kokt. Tyvärr så blir ju elementen ganska varma tills dom slås av av styrningen, och det krävs nog inte mycket för att det ska bli ohälsosamma temperaturer i närheten av elementet. Hoppas någon annan har bättre nyheter att komma med.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Ja det sitter inuti, de är klart att den är kokt, fan vad korkad man är! Finns det nått sätt att rädda upp detta på tror du? Typ pitcha ny jäst och ställa in jästunnan i kylskåpet i stället?

Jag har begränsad erfarenhet men tror nog att det fortf går att jäsa ut något bra av det om du pitchar i ny frisk jäst. Kylskåpet borde funka bra förutsatt att det går att ställa så högt som du vill ha det temperaturmässigt. Vissa kylar går ju inte att ställa högre än 8-10 grader. Jag hade nog låtit jästunnan stå några timmar i rumstemp, petat i ny frisk jäst och sen väntat lite tills man ser att jäsningen kommit igång aningens innan jag ställde in den i jäskylen. Hur som helst tror jag att det finns hopp om din bryggning än smile

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Känns ju lite lugnare nu då :-) Jag har en extern termostat som jag har byggt så jag får koppla in kylskåpet i den, kunde ju kanske ha tänkt på de från början mitt stolpskott!!!
Tack så hjärtligt för svaren :-)